Vision 7S - Najkompleksniji koncept automobil i veliki izazovi

Izgradnja koncepta se značajno razlikuje od razvoja automobila za masovnu proizvodnju. Glavni izazovi sa VISION 7S bili su novi dizajnerski jezik i jedinstvena tehnička rešenja

    foto: Škoda
    Podeli
  • params['siteURL'] . '/uploads/gallery-images/' . $articleGallery[$index] ?> mainImage->description ?> params['siteURL'] . '/uploads/gallery-images/' . $articleGallery[$index] ?> mainImage->description ?> params['siteURL'] . '/uploads/gallery-images/' . $articleGallery[$index] ?> mainImage->description ?> params['siteURL'] . '/uploads/gallery-images/' . $articleGallery[$index] ?> mainImage->description ?> params['siteURL'] . '/uploads/gallery-images/' . $articleGallery[$index] ?> mainImage->description ?>




Studija Škoda Vision 7S nije samo impresivna, već je i važna. Automobil predstavlja uvid u proizvodnju porodičnog električnog automobila, a istovremeno predstavlja potpuno novi dizajnerski jezik i novi logotip i vizuelni identitet brenda. Automobil je jedinstven i sa tehničke tačke gledišta.

Martin Porteš

-To je najfunkcionalniji i najopsežniji koncept koji smo ikada izgradili - kaže Martin Porteš, rukovodilac projekta zadužen za razvoj koncepta u sektoru za dizajn.

Ne čudi da je rad na ovako važnom projektu bio zahtevan. Dizajneri su imali malo vremena i morali su da pronađu način da u automobil ugrade neobične tehnologije. Pripreme VISION 7S počele su oko godinu dana pre njegove premijere u septembru 2021.

-Tada je sastavljen plan i započeo je proces razvoja - objašnjava Martin Porteš. Delimično je novi jezik dizajna bio taj koji je odredio da će studija biti preteča budućeg serijskog SUV-a. - Veliki SUV daje dovoljno prostora da se novi dizajn pravilno demonstrira - objašnjava Porteš.

Tim u fabrici u Mlada Boleslavi imao je samo desetak meseci da u potpunosti pripremi koncept automobil. Sve počinje definisanjem osnovnih proporcija i parametara automobila, a onda tim počinje da priprema odgovarajuću platformu.

-Na početku ovakvih projekata nije neobično kasniti s rasporedom, jer dizajneri uvek smišljaju poboljšanja i promene. Sa tim moramo da se nosimo, ali to stvara veliki pritisak - objašnjava Porteš.

Dizajneri postupno usavršavaju izgled automobila, bilo da se radi o karoseriji ili unutrašnjosti i raznim detaljima. Izrađuju se glineni modeli koji takođe moraju da dobiju pečat uprave fabrike. Otprilike u to vreme, rukovodilac projekta pažljivije prati rokove i proračune, kao i ugovaranje dobavljača za neke specifične delove i rešenja.

Početak izgradnje

„Gotovo nikada nije definitivno: uvek se nešto doteruje“, smeje se Martin Porteš na pitanje šta se događa kada se budući osnovni dizajn reši. U svakom slučaju, sledeća faza je stvarna izrada automobila. Istovremeno se nastavlja rad na finom podešavanju mnogih detalja, tako da stvarna faza dizajna i potraga za određenim rešenjima zapravo traju duže od fizičke konstrukcije automobila.

-Ne možemo jednostavno da čekamo da sve završimo, za to nema dovoljno vremena - objašnjava Porteš. Na početku izgradnje dizajnerskom timu pomaže tim za izradu prototipa koji inače priprema prototipove automobila za serijsku proizvodnju. - Oni nam pomažu da modifikujemo i pripremimo platformu, da implementiramo osnovne funkcije i tako dalje - kaže Porteš.

Dok se priprema platforma, izrađuju se i delovi karoserije, a s tom spremnom osnovom počinje izgradnja automobila. „Osnova je cevasti okvir na koji su montirani delovi tela“, objašnjava Porteš. Uz kostur automobila, inženjeri rade i na instalaciji ožičenja.

-U modelu VISION 7S imamo puno stvari koje se kreću ili svetle, što je zahtevalo ekstremnu količinu ožičenja - kaže Porteš, opisujući izazovne aspekte izgradnje prototipa. VISION 7S ima niz posebnih karakteristika u tom pogledu. Na primer, ima ono što je poznato kao „upravljanje preko žice“ - upravljač nije kruto povezan sa točkovima, a komande se točkovima prenose digitalno.

Druge jedinstvene karakteristike su komandna tabla i papučice, koje se povlače oko 10 centimetara dalje od putnika kada se prebacuju iz načina rada Drive u način rada Relax. Ovaj prelaz takođe uključuje rotaciju velikog ekrana osetljivog na dodir. - Ovde smo dugo tražili tehničko rešenje koje bi omogućilo tu rotaciju, a da bude dovoljno robustno i da nam u isto vreme omogući rad sa minimalnom debljinom panela i tankim okvirima - objašnjava Porteš. Pronalaženje rešenja za „ples“ sedišta pri promeni načina rada automobila nije bilo jednostavno, kaže on: prednja se sedišta okreću prema sredini i blago preklope, dok se i zadnja sedišta lagano preklapaju. U normalnom automobilu to možda i ne bi bilo tako teško, ali u konceptu u kojem se čini da sedišta sa centralnom konzolom lebde u prostoru, bio je to stvarno tvrd orah.

Tim iz ŠKODA tehničkog razvoja potom je pomogao u pronalaženju rešenje koje je povezalo funkcionalnost platforme sa svim sistemima koncept automobila. VISION 7S je stoga zaista funkcionalan, vozi se i funkcioniše kao pravi automobil, dok takođe može da prikaže gore pomenutu promenu u dizajnu enterijera, uključujući novi kontrolni interfejs za putnike.

Trenuci koji kidaju živce

Automobil je postupno poprimao oblik i delovi su pristizali, a nakon probne montaže krenula je i završna montaža. To se često komplikuje raznim preprekama. - Još uvek smo odlučivali o materijalu poda od recikliranih guma do poslednjeg trenutka. Trebalo je puno raditi da bi se sirovina od dobavljača nabavila na vreme - nabraja Porteš jednu od poteškoća. „Pleksiglas koji čini našu Tech-Deck masku ima ograničene mogućnosti u pogledu oblikovanja i dugo nismo mogli da postignemo željeni rezultat“, dodaje drugi. Ranci integrisani u zadnju stranu naslona bili su posebna tema, pa je to bio problem koji je trebalo brzo rešiti. -Ali, uspeli smo - dodaje Porteš.

Završna faza konstrukcije koncept automobila uključivala je rad u smenama, tačnije 24 sata dnevno. VISION 7S su inženjeri i dizajneri zaista fino podešavali do poslednjeg trenutka. - Auto je trebalo unapred pripremiti za fotografisanje i snimanje. Predali smo auto, ali smo i tada još sređivali neke detalje - objašnjava Porteš.

Onda je došlo vreme za premijeru. - Tu je naravno od neverovatne pomoći tim podrške koji prati automobil na predstavljanju modela - kaže Porteš i dodaje: - Javnost vidi samo taj jedan dolazak na scenu na svetskoj premijeri, ali auto je morao da ide dalje i postavi se na sceni ukupno 13 puta tokom premijere, povezanih internih događaja i proba prema preciznom scenariju, i uvek na vreme. A to je bio tek početak „života“ koncept automobila - odmah nakon toga, VISION 7S su opkolili radoznali članovi publike.

Komentari(0)

sortiraj