​Transfagarašan - vožnja pod oblacima

Prva asocijacija na Rumuniju su Drakula i dvorci Transilvanije. Ono što je manje poznato je Transfagarašan, put koji je čak i Džeremi Klarkson, novinar kultne emisije Top geer, nazvao najboljim putem





U Rumuniju sam krenula sa blagom dozom sumnje, da li upošte treba ići. Ostali su mi u sećanju najamni radnici oko Vukovog spomenika, Rumuni, preprodaja vegete i direktan prenos ubistva bračnog para Čaušesku. To bi bila otprilike moja predstava o Rumuniji.

Već na granici me je nešto secnulo preko struka kad sam ugledala tablu “Wellcome to EU”. Bože blagi, pa i oni su u Evropskoj uniji. Ubrzo shvatam da Rumunija nije zemlja kakvom sam je zamišljala. Prelepa priroda, uređene fasade, putevi u dobrom stanju i čistoća na poprilično visokom nivou, su bili moji prvi utisci.

Rumunija je najveća zemlja jugoistočne Evrope. Karpati dominiraju zapadnim i centralnim delom države, sa najvećim vrhom Moldoveanu, od 2.544 metara. Upravo tu, na Karpatima se nalazi ovaj put, kojeg Rumuni nazivaju i Čaušeskova glupost. Naime, posle ulaska Sovjetskskog saveza u tadašnju Čehoslovačku 1968. godine, u strahu od sovjetske invazije, rumunski predsednik Nikolaj Čaušesku odlučuje da vojnim resursima gradi put preko karpatskih planina, tačnije Fagaraških planina, pa otud i naziv Transfagarašan. Time bi osigurao brzo kretanje rumunskih trupa u slučaju napada. Izgradnja je počela decembra 1969. godine. Prema zvaničnim informacijama poginulo je 40 vojnika i civila iako postoje tvrdnje da je bilo i više od stotinu žrtava. Potrošeno je šest hiljada tona dinamita. Za sada je već ovo dovljno da se opravda naziv glupost.

Put počinje u selu Baskov u blizini mesta Pitešti, a završava se nedaleko od mesta Sibinj. Dugačak je 90 kilometara sa najvišom tačkom na nadmorskoj visini od 2.034 metara. Jedna od atrakcija je najduži tunel u Rumuniji, Balja, probijen na samom vrhu Karpata, dužine od 887 metara. Put ima 27 mostova i vijadukta i pet tunela. Otvoren je 1974. godine posle godinu dana kašnjenja zbog neverovatno teških uslova rada. Čaušesku je odbio da put nosi njegovo ime tako da je ostao naziv Transfagarašan. Nosi oznaku DN7C. Sovjeti nisu napali Rumuniju, ali put je postao prava turistička atrakcija. Najviši delovi su zatvoreni za saobraćaj, od oktobra do juna, pa se da zaključiti da i nije upotrebljiv osim u turističke svrhe.

Trasa je prepuna krivina i serpentina, prava poslastica za ljubitelje vožnje. Neki su ga uporedili i sa stazama za formulu jedan. Niko tu ne žuri, svi krstare i osmatraju okolinu. Najveća dozvoljena brzina je 50 km/h, ali i to je mnogo onima koji imaju slab želudac. Postoji dosta odmorišta, tako da se svi zaustave makar jednom da bi bolje uživali i čudili se ovom inženjerskom poduhvatu. Na trenutke mi se činilo kao da se neko igrao dok je gradio. Toliko „zavijutaka“ nisam videla ni u najsloženijim dečjim autodromima. Kome ne prija vožnja može do vrha tj. do jezera Balja da dođe žičarom i da uživa u prizorima iz ptičje perspektive, pod uslovom da se ne plaši visine. Transfagaraš ruta je jako zanimljiva i biciklistima. Dokaz da je ovaj put postao turistička atrakcija je i kafanica na vrhu, u teškoj nedođiji. Tu su i nezaobilazne tezge sa raznim suvenirima.

Ostaje zaključak da je Rumunija dobila veliku turističku atrakciju kao posledicu sumanute ideje jednog diktatora. Možda bi Rumuni bili ponosni na taj građevinski poduhvat da nije bilo toliko žrtava. Mogla bi da se vodi duga polemika da li je ga je trebalo graditi ili ne, u svakom slučaju ostao je jedan put koji zaslužuje divljenje.

Tekst

Biljana Nikolić

Komentari(3)

sortiraj
Nikola M 06:33 | 13.06.2017
Privla?na pri?a, sa puno primamljivih detalja. Samo da dodam, da je Rumunija znatno napredovala poslednjih 5-6 godina, koliko sam imao priliku da budem u Bukure
3 0 odgovori
Mirjana Rajković 22:51 | 19.05.2017
Sa ovom ženom koja je napisala ovu priču, me je i povezala nekako zajednička opčinjenost kretanjem i upoznavanjem novih sredina, tj. donošenje priče o putovanju i prenošenje utisaka. Ovo je druga koju čitam, i podjednako sjajna kao prva pročitana o Kefaloniji. Imale smo prilike o puno destinacija pričati. Mogu samo reći da sam upravo sada poželela da krenem na ovo putovanje. Sa neopisivom radošću čekam narednu preporuku. Bravo!
5 0 odgovori
Jelena 13:03 | 18.05.2017
Odlicna prica...
2 0 odgovori