

Predstavljen novi sistem elektronske kontrole nepropisnog parkiranja nazvan - Oko sokolovo, koji će obavljati specijalno opremljena vozila i koji ima za cilj da zaustavi bahato parkiranje u Beogradu
Zamenik gradonačelnika Goran Vesić predstavio je juče nov sistem elektronske kontrole nepropisnog parkiranja nazvan „Oko sokolovo”, koji će obavljati specijalno opremljena vozila i koji ima za cilj da zaustavi bahato parkiranje u Beogradu. Događaju su prisustvovali Ivan Divac, sekretar za poslove komunalne milicije, i Darko Glavaš, sekretar za poslove odbrane, vanrednih situacija, komunikacije i koordinaciju odnosa sa građanima.
Vesić je tom prilikom istakao da svaki građanin, bilo da se
vozi javnim prevozom ili je vozač ili pešak zna kakav haos vlada na ulicama
grada ili trotoarima zbog bahatog parkiranja.
-Svako od nas je video majke sa decom u kolicima koje ne mogu
da prođu trotoarom zato što se neko bahato i bezobrazno parkirao. Svako od nas
je video Hitnu pomoć koja ne može da prođe ulicom zato što je neko uključio
četiri žmigavca, pravi se pametan i misli da je ulica njegova. Svako od nas je
video autobus gradskog saobraćaja koji zaobilazi bahate i besne automobile koji
su parkirani. Svako od nas je mogao da vidi da kada se desi neki požar
vatrogasci ne mogu da priđu objektima zbog nesavesnih vozača - rekao je Vesić,
navodeći da je lično proverio potez od Cvetkove pijace do Glavne pošte i video
čak jedanaest bahato parkiranih automobila, što je tokom radnih dana i
drastičnije.
Vesić je podsetio na nedavni primer iz Takovske kada je vozač
stao, izašao iz mercedesa i još počeo da tuče vozača i tako demonstrirao
„da je bogat, bahat i da ga nije briga za ljude koji se voze autobusom”,
precizirajući da se čak i vozaču i putnicima obratio rečima „gde ste, miševi”.
-Beograđani nisu bahati vozači, kao što se priča po Srbiji
već ima bahatih pojedinaca, koje treba da dovedemo u red. „Oko sokolovo” je
uvedeno da bi se većina Beograđanki i Beograđana osećali sigurno i bezbedno u
svom gradu. Ovakav sistem postoji u Amsterdamu, Briselu, Roterdamu, Londonu, a
prednosti su višestruke. Sistem znači kraj bahatom parkiranju u „žutim
trakama”, na tramvajskim šinama, pešačkim prelazima, invalidskim mestima, ali i
kraj onima koji svojim vozilima zatvaraju ulaze u stambene zgrade i nepropisno
parkiraju na trotoarima. Do sada je njihovo kažnjavanje zavisilo od toga kada
će u tu ulicu naići komunalni milicioner ili saobraćajni policajac. Sada ćemo
na najmanje dvadeset minuta imati prolazak vozila novog sistema, što znači da
će izvesnost kažnjavanja biti mnogo veća. Druga prednost jeste da je sistem
najveća pomoć građanima koji koriste javni prevoz jer ukoliko oslobodimo „žute
trake” on će se ubrzati za deset do dvadeset odsto, ali ubrzaće se i sav ostali
saobraćaj. Prave efekte sistema očekujemo oko 20. avgusta - naveo je Vesić.
On je precizirao da sistem pokriva 93 najprometnije ulice,
„crne tačke” gde treba da se reši problem.
-Odabrali smo one ulice kojima ide gradski prevoz i gde je
najveća koncentracija bahatog parkiranja. Počelo postavljanje tabli na početku
i na kraju svake ove ulice, kojima se ljudi upozoravaju da je
počela elektronska kontrola parkiranja - kazao je Vesić.
On je napomenuo da sistem ima i druge benefite kad je reč o
bezbednosti, jer je, primera radi, u Velikoj Britaniji gde sistem funkcioniše
od 2011. godine obijanje stanova i automobila smanjeno za pedeset odsto. Sve je
usklađeno sa Zakonom o zaštiti podataka, dodao je Vesić, napominjući da je
saglasnost dao i zaštitnik građana.
-Još jedna prednost sistema jeste da nema selektivnosti u
kažnjavanju jer snimci istog časa idu na server. Tako da je po ovom pitanju
olakšan rad komunalnim milicionerima - naglasio je Vesić.
Zamenik gradonačelnika je dodao i da je softver najnapredniji
u svetu, da je napravljen u Srbiji i da je vlasništvo JKP Parking servisa i
Beograda. On omogućava da se polako uključe i druga preduzeća u korišćenje
softvera, kao što su „Beograd-put” i GSP. Početkom sledeće godine plan je da
vozila imaju kamere ispod koje bi mogle da snimaju rupe na ulicama i da istog
časa budu prosleđivane Beokomu, koji će nadalje prosleđivati nadležnom
preduzeću. Samo to, naglasio je Vesić, napraviće ogromne uštede građanima.
Takođe, moći će da se kontroliše i gustina saobraćaja, gabariti bašti i slično.
-Ovo je početak „smart sitija” i neće proći mnogo vremena, a
većina naših preduzeća koristiće usluge sistema - istakao je Vesić.
Sistemom se zapravo daje i šansa bahatim vozačima da počnu da
poštuju zakon, rekao je Vesić.
-Naplata kazni sistemom „Oko sokolovo” počeće 10. avgusta. U
prvoj nedelji samo će se snimati, a od 3. avgusta svako ko napravi prekršaj
dobijaće na kućne adrese ne kazne već obaveštenje sa slikom, mestom prekršaja,
visinom kazne koja bi bila naplaćena, informacijom da je još uvek test faza,
kao i molbom da to više ne čine - rekao je Vesić.
Od 93 ulice izuzeti su oni delovi gde su kovid centri,
bolnice, domovi zdravlja, porodilišta, obdaništa, škole.
-Cilj nije kažnjavanje jer ga je i do sada bilo. Samo
komunalni milicioneri godišnje napišu kazne za skoro milijardu dinara, od čega
je nepropisno parkiranje 500-600 miliona. Cilj je da se uvede red i da
pojedinci prestanu da se nepropisno parkiraju - istakao je Vesić.
Zamenik gradonačelnika je podsetio i da se ovaj sistem
planira već duži period, i da je promenjeno dvadesetak propisa i zakona da bi
mogao da se primenjuje.
-Rezultat je jasnog plana da se uvede red u gradu, a
procedura je trajala osamnaest meseci unazad. Danas je veliki dan za Beograd
jer pokazujemo da postajemo moderan i uređen grad - zaključio je Vesić.
Divac je ovom prilikom istakao da je ovo jedan od koraka koji se preduzimaju
kako bi se zaveo komunalni red u Beogradu.
-Sistem je napravljen tako da budemo efikasni i ono što je
građanima najviše smetalo, a to je zakrčenje saobraćaja, parkiranje na pešačkim
prelazima, u „žutim trakama”, tramvajskim šinama svešćemo na minimum. Takođe,
zamerano je selektivno kažnjavanje što sistem eliminiše - kazao je Divac.
On je na prezentaciji novih vozila kod „Mostarske petlje” precizirao da test faza ne znači da se sme parkirati gde ko hoće jer će patrole komunalne milicije nastaviti da rade u istom obimu i kapacitetu kao do sada. Nabavljeno je ukupno osamnaset vozila, s tim što s radom od danas počinju četiri, a ostala će se sukcesivno uključivati. Specijalizovana terenska vozila kupljena su na javnom tenderu, koštala su 29 hiljada evra, plus četiri hiljade za nadogradnju, što je znatno ispod cene, ali takva povoljna cena data je na tenderu. Otplaćuju se na lizing od četiri godine. Vozila će raditi 24 sata dnevno, i to tako da će ih petnaest biti na ulicama grada, a tri u rezervi.
Komentari(0)