Razvoj trkačkog automobila - Zabavan, ali i naporan rad za vozače

Škoda Motorsport dovršava razvoj nove generacije modela Škoda Fabia Rally2. Test vozači igraju ključnu ulogu u ovom procesu. Kako oni vide ovaj deo svog rada

    foto: Škoda
    Podeli
  • params['siteURL'] . '/uploads/gallery-images/' . $articleGallery[$index] ?> mainImage->description ?> params['siteURL'] . '/uploads/gallery-images/' . $articleGallery[$index] ?> mainImage->description ?> params['siteURL'] . '/uploads/gallery-images/' . $articleGallery[$index] ?> mainImage->description ?> params['siteURL'] . '/uploads/gallery-images/' . $articleGallery[$index] ?> mainImage->description ?>




Razvoj novog trkačkog automobila izazovan je zadatak. Pogotovo kada ga izrađujete na tako uspešnom automobilu kao što je aktuelna ŠKODA FABIA Rally2, koja se temelji na trećoj generaciji serijske FABIA-e. Novi rally automobil izveden je iz četvrte generacije modela FABIA i dizajniran je tako da nadmaši visoku poziciju koju je postavio prethodni model. Test vozači očito igraju vrlo važnu ulogu u postizanju ovog cilja. Vozači - Jan Kopecký, Andreas Mikkelsen, Kris Meeke i Emil Lindholm - i njihovi navigatori - radili su na razvoju nove ŠKODA FABIA Rally2. Ovi iskusni vozači poznaju aktuelne trkačke automobile čeških proizvođača automobila, kao i modele drugih brendova. Iskustvo igra ključnu ulogu u razvoju trkačkog automobila.

Aleš Rada

-Postoje vozači koji su vrlo brzi, ali vam ne mogu reći puno o automobilu. Potrebni su nam takvi ljudi da stvarno isprobaju automobil do krajnjih granica, ali vozači i posade su ti koji mogu pružiti značajnu povratnu informaciju i suočiti se sa inženjerima koji imaju najvažniju ulogu u razvoju - kaže Aleš Rada, tehnički koordinator za trkačke automobile.

Ovo bogato iskustvo i sposobnost komunikacije omogućava vozačima i inženjerima da rade zajedno kako bi fino podesili automobil i testirali ga u različitim uslovima. - Osim toga, važno je zapamtiti da razvijamo automobil za širok raspon kupaca. Naš projekat ima preko 450 automobila širom sveta, a cilj je da se njihovi vozači osećaju dobro u novom automobilu. Bolje nego u postojećem - objašnjava Rada i dodaje: - Tako da ponekad angažujemo neke vozače koji inače ne rade s nama na razvoju.

Andreas Mikkelsen

-Razvijamo automobil koji će se dobro ponašati u najrazličitijim uslovima. Ovaj širi opseg je važan u početnom razvoju, jer se automobil zatim fino podešava za pojedinačne podloge i situacije - kaže norveški vozač Andreas Mikkelsen, koji je deo razvojnog tima za novu FABIA Rally2.

Rad vozača na razvoju automobila vrlo je zahtevan. Tokom jednog dana testiranja, vozači često pređu više kilometara automobilom nego u jednom danu WRC takmičenja. Između vožnji razgovaraju sa inženjerima o performansama automobila i daju povratne informacije.

Kris Meeke

-Naš radni dan tokom testiranja često počinje u sedam i trideset ili osam sati ujutru. Pripremamo raspored: obično počinjemo s testiranjem oko sat vremena nakon početka. Računajući pauze, obično se vozimo do možda šest sati popodne kako bismo prešli potrebnu udaljenost. A onda imamo detaljnu raspravu s timom o ponašanju automobila i svim poslovima koje smo obavili tokom dana, a to obično traje do oko osam sati - kaže izuzetno iskusni reli vozač Kris Meeke.

Za neke vozače to je najzahtevniji program koji će ikad uraditi u okviru posla. Ključna je maksimalna koncentracija kako bi vozili dosledno i mogli da razlikuju koje su promene u ponašanju automobila uzrokovane promenom podešavanja ili korišćenja različitih delova, a koje su posledica različitih vremenskih uslova i kvaliteta staze, što se, naravno, takođe menja sa svakim pogonom. Još jedan faktor komplikuje rad.

Jan Kopecky

-Obično vozimo na slepo: ne dobijamo precizne informacije o promenama koje su inženjeri napravili na automobile - objašnjava test vozač Jan Kopecky. Inženjeri skrivaju promene od vozača kako na njih ne bi preterano uticali kada posmatraju ponašanje automobila. - Ako znate šta se promenilo na automobilu, previše se usredsredite na tu promenu i tada možete da pomislite da osećate razliku, ali u stvarnosti to nije toliko značajno - objašnjava Andreas Mikkelsen.

Emil Lindholm

Ipak, neki vozači cene neke od tih informacija unapred. - Neki pokazatelji onoga što se promenilo pomažu mi da se usredsredim na promenu, a ne na promenljive uslove na stazi - kaže Emil Lindholm, najmlađi član tima test vozača. Ono u čemu najviše uživa su dugi dani testiranja na vrlo neravnim šljunkovitim stazama. - Za mene je drugi tip testa najizazovniji, kada fino podešavamo specifičnu postavku automobila. Tada moram da se koncentrišem na najsitnije detalje. Ne analiziramo krivine kao celinu, već je delimo na nekoliko delova, a to zahteva veliku koncentraciju - objašnjava Lindholm zašto fazu testiranja, koja dolazi nakon početnih sveobuhvatnih testova automobila, smatra zahtevnijom.

Emil Lindholm

-Stvarne performanse nove generacije modela FABIA Rally2 će finalno biti testirane na takmičenjima širom sveta, ali test vozači već mogu otkriti svoje utiske o novom automobilu. A ovi utisci daju nadu da će se novi automobil nadovezati na uspeh svog prethodnika. - Motor je snažniji, a obrtni moment bolji nego što je bio - kaže Emil Lindholm, hvaleći pogonsku jedinicu.

Andreas Mikkelsen

Ali, novi automobil ostavlja nešto drugačiji utisak na svakog od vozača.

-Uopšteno, automobili su napravljeni po istim pravilima, tako da razlike ne mogu biti tako velike. Izazov je iskoristiti ono što je modele FABIA Rally2 i Rally2 evo učinilo tako uspešnim i dodatno unaprediti. Pritom su inženjeri radili s novim dimenzijama za šasiju i automobil u celini“, kaže Kris Meeke, naglašavajući promenu. - To je potpuno drugačiji automobil i teško ga je uporediti s prethodnim. Uopšteno, ipak, auto je brz i lak za upravljanje. Trebalo bi da je jači u svim aspektima, a mi naporno radimo na daljem poboljšanju već dobre bezbednosti - dodaje Andreas Mikkelsen.

Na osnovu dosadašnjeg iskustva vozača, čini se da će nova FABIA Rally2 biti brza, bezbedna i dobra za vožnju.

Komentari(0)

sortiraj