Prva jesenja kiša najopasnija za vozače, vreme za zamenu letnjih guma

Za vozače su najopasnije iznenadne promene uslova vožnje, kada posle dužeg suvog perioda počne da pada kiša. Zimski pneumatici obavezni od 1. novembra ukoliko se na kolovozu nalazi led i sneg

    foto: SHUTERSTOCK
    Podeli




Najopasnije su prve kapi kiše, koje u dodiru sa prašinom stvaraju određene kuglice i onda dolazi do proklizavanja vozila. Kada kiša pada više dana problem su klizavi kolovozi i smanjena vidljivost. Ako ovakvo vreme potraje još nekoliko dana potrebno je da se zamene gume, kaže za RTS Duško Pešić, direktor Agencije za bezbednost saobraćaja.

On ističe do pojave akvaplaninga (kada vozilo ne može svojom težinom da istisne vodu ispod gume) dolazi iz više razloga.

-Najčešće bankine nisu očišćene, promene uspona i padova i kolotrazi. Kada imamo takve situacije pneumatici treba da odvedu vodu, način i brzina na koji će pneumatici to da urade zavisi od brzine kojom se vozilo kreće, dubine šara i pritiska u gumama i količine vode u kolotrazima - objašnjava Pešić.

Prema njegovim rečima osnovna preporuka za držanje rastojanja je da to bude minimalno jedna trećina od brzine u kilometrima izražena u metrima.

-Ako idemo 100 kilometara na čas 30, 33 metra bi trebalo da bude rastojanje između vozila da bismo mogli da vidimo šta vozač ispred nas radi i da možemo da zaustavimo vozilo. Na mokrim kolovozima pored toga što dolazi do proklizavanja, znatno se produžava zaustavni put vozila i to vozači moraju da imaju u vidu - objašnjava direktor Agencije za bezbednost saobraćaja.

Dodaje i da kod pojave vode na kolovozu može da dođe do gubitka stabilnosti i potrebno je da vozači postepeno smanjuju brzinu. Sezona jesenjih poljoprivrednih radova traje do duboko u jesen, a traktori koji sa njiva izlaze na put ostavljaju velike količine blata za sobom.

-Blato je veoma opasno zato što između pneumatika i podloge nema odgovarajućeg trenja i vozači gube stabilnost. To dolazi do izražaja kod starijih vozila koja nemaju sistem za kontrolu stabilnosti. Znatno se produžava zaustavni put i do tri puta u odnosu na suv kolovoz - ističe Duško Pešić.

Magla je posebna priča, zna da smanji vidljivost na samo 10-tak metara. U takvim uslovima najvažnije je da se prilagodi brzina vožnje uslovima vidljivosti, da se uključe svetla za maglu, a kada je magla veoma jaka i četiri pokazivača pravca, savetuje Pešić. Dodaje da ako ovakvo vreme potraje još nekoliko dana potrebno je da se zamene gume.

-Zakon kaže da su zimski pneumatici obavezni od 1. novembra ukoliko se na kolovozu nalazi led i sneg. Međutim, ako je temperatura niža od sedam stepeni letnji pneumatici gube svoja svojstva, gube mekoću, postaju čvršći i onda se produžava zaustavni put. U nekim delovima Srbije temperature su se već spustile do nule i tu je već potrebna zamena letnjih pneumatika za zimske - naglašava direktor Agencije za bezbednost saobraćaja.

(RTS)

Komentari(0)

sortiraj