Peta epizoda FCA Iza scene - Pogon na četiri točka

U petoj epizodi FCA serijala reč je o pogonu na četiri točka, krucijalnom tehnologijom za avanture van puteva, ali i za vožnju po stazi i svakodnevno korišćenje

    foto: FCA
    Podeli




Nova epizoda serijala FCA Iza scene posećuje najnepristupačnije predele na zemlji, i to u potpunoj bezbednosti u veoma različitim vrstama automobilima, kojima je svima zajednička tehnologija 4x4.

Tradicija sa kojom se FCA najviše ponosi

Pogon na četiri točka je jedna od tradicija kojom se kompanija FCA najviše ponosi. U različitim tehničkim verzijama taj sistem postoji u raznim modelima brenda. Prirodno je prvo pomenuti brend koji je popularizovao ovaj sistem - Jeep. Prvi 4x4 model brenda Jeep je napravljen 1941. godine, a osmišljen je tako da radi na različitim mestima i na raznim misijama, iz čega proističe kultna maksima brenda „Idi bilo gde, radi šta god poželiš“.

Prvi automobil sa 4x4 sistemom u istoriji je nosio ime Willys, i to je bilo prvo ikad vozilo za vožnju van staze koje je masovno proizvođeno. Godine 1949. brend Jeep je izumeo prvo „Sport Utility Vehicle“ (terensko vozilo), sa imenom Willys Wagon. Terenska vozila su onda postala luksuzna 1963. godine sa modelom Wagoneer, prvim koji je imao automatski menjač i nezavisno prednje vešanje.


Jeep - istorija i budućnost

Terenske performanse marke Jeep razvile su se predviđanjem tržišnih trendova i iskorišćavanjem prednosti koja utiču na automobilski svet u širem smislu. Nedavno je razvoj izuzetno naprednih mehaničkih rešenja išao ruku pod ruku s elektronikom u vozilu i novim standardima upravljanja i udobnosti u vožnji na putu.

Danas je pogon na sva četiri točka integrisan u sigurnosne sisteme i sisteme asistencije vozaču najnovije generacije, a u vrlo skoroj budućnosti videćemo i elektrifikaciju modela Jeep Compass i Jeep Renegade - epohalnu prekretnicu za vozila tipa 4x4. Plug-in hibridni SUV poboljšaće legendarne terenske performanse marke Jeep. Kako? Jer prijanjanje zadnje osovine više neće pružati pogonska osovina, već namenski elektromotor. To omogućava da se dve osovine odvoje i da se pogonskim obrtnim momentom upravlja nezavisno. Novi sistem je snažniji od potpuno mehaničkog, zahvaljujući velikom obrtnom momentu električne jedinice i mogućnosti distribucije s najvećom preciznošću pri ubrzavanju ili vožnji van puta.

Važnost testiranja širom sveta

U prethodnim epizodama FCA Iza kulisa, pokazano je vitalna važnost testova i ispitivanja koja su izvedena na najtežim stazama na svetu i u najekstremnijim klimatskim uslovima. Na snegu i ledu, kao što se može videti u Arjeplogu, u Švedskoj, ili u ledenom severnom Mičigenu, sistemi za prenos i preciznost raspodele obrtnog momenta, neophodni za vožnju na površinama sa slabim prianjanjem, testirani su do svojih granica.

Na granicama pustinja, kao u Apingtonu u Južnoj Africi, ispituje se otpornost komponenti i materijala i sposobnost vozila da se nosi sa različitim, ali uvek vrelim peščanim i pustinjskim površinama. Područja istraživanja i razvoja marke Jeep igraju odlučujuću ulogu, bilo da se nalazi na Baloko poligonu za testiranje u Pijemontu ili među gigantskim stenama na stazi Rubikon, najteže terenske staze za testiranje, na kojem vozila brenda Jeep, SUV -ovi dobivaju svoje oznake „Trail-Rated“ kao potvrdu.

S jedne strane okeana na drugu

Jeep nije jedini FCA brend sa impresivnom tradicijom 4x4 pogona. Fiat je 1983. godine stvorio najmanji 4x4, čineći pogon na sva četiri točka zaista pristupačnom narodu. To je bila Panda, prvi ultrakompaktni automobil s poprečnim motorom koji je prihvatio sistem za potpunu vuču. Pogon na sva četiri točka, ručni pogon, motor od 965 cm3 sa 46 KS, sa ojačanom karoserijom i izuzetno niskim prvim stepenom prenosa: autentično, nezaustavljivo, malo terensko vozilo. Vremenom su se modeli, oprema i tehnologije promenili, ali Panda je i dalje najprodavaniji gradski automobil 4x4, nudeći svakodnevno bekstvo iz urbane rutine.

Modeli Giulia i Stelvio poseduju prefinjene sisteme

Prednosti pogona na četiri točka ne osećaju se samo u uslovima vožnje van puta, on optimizuje i performans na putu u svim vremenskim uslovima kao i uslovima na putu. Proces razvoja za ovaj tip performansi je veoma drugačiji, oblast u kojoj Alfa Romeo predstavlja idealan primer. Modeli Giulia i Stelvio poseduju prefinjene sisteme, rezultat pristupa „odozgo prema dole“, koji se postiže prilagođavanjem tehnologije dizajnirane za model Quadrifoglio, koji se smatra vrhuncem dizajna kompanije Alfa Romeo.

Trenje igra vrlo bitnu ulogu u neuporedivom zadovoljstvu u vožnji vozila Alfa Romeo. Tehnologija Q4 je dizajnirana da upravlja potiskom vozila na reaktivan i predvidljiv način, i tako garantuje najviši nivo performansi, učinkovitosti i sigurnosti. Srce tehnologije Q4 je njen aktivni sistem prenosa obrtnog momenta (aktivni menjač ili ATC). On nadgleda uslove prijanjanja i unos vozača u realnom vremenu, uvek garantujući optimalni performans. Eksluzivni Q4 sistem kompanije Alfa Romeo omogućava vožnju na zadnjim točkovima do momenta kada, kako se približava granična tačka prijanjanja ili na zahtev vozača, može zaustaviti kvačila prisutna u distribucijskom sistemu i preneti do 50% obrtnog momenta na prednju osovinu u samo 150 milisekundi.

Komentari(0)

sortiraj