Pandemija, čipovi, rat - Izazovi za sve, a pogotovo za automobilsku industriju

Proizvođači automobila danas se suočavaju s brojnim poteškoćama. Pandemija koja je u toku, nedostatak čipova i rat u Ukrajini ometaju njihovo poslovanje

    foto: Škoda
    Podeli




Škoda odgovara na ove izazove i aktivno traži efikasna rešenja. Protekle dve godine bile su veliki izazov za proizvođače automobila. Pandemija u kombinaciji s drugim poremećajima prouzrokovala je logističke poteškoće i zastoje u procesu nabavke, posebno poluprovodnika, koje su i danas aktuelne. Škoda je preduzela niz mera koje joj sada pomažu da stabilizuje proizvodnju i isporučuje automobile kupcima čak i u ovim teškim vremenima.

Karsten Schnake

-Ove godine vidimo poboljšanje ponude čipova, a izgledi za 2023. su još optimističniji - kaže Karsten Schnake, član Škoda uprave zadužen za nabavku. Stabilizacija nabavke delova omogućava kompletiranje automobila koji su pripremljeni za isporuku. Proizvođač stoga neprestano dovršava i isporučuje ove automobile što je brže moguće.

Novi pristup u industriji poluprovodnika

Uz završavanje nekompletiranih automobila, Škoda se takođe fokusira na novi koncept partnerstva s proizvođačima poluprovodnika kako bi se izbegli slični problemi u budućnosti. Prema Schnakeu, automobilske kompanije jednostavno treba da počnu drugačije da pristupaju industriji čipova.

-Pandemija je samo ubrzala potrebu za promenom, ali do promene bi ipak došlo jer će potražnja za čipovima u automobilskoj industriji rasti vrlo brzo u budućnosti kako se industrija transformiše - objašnjava član Škoda uprave.

Novi strateški projekat pod nazivom COMPASS (Cross Operational Management Parts & Supply Security), koji Karsten Schnake vodi kao iskusni menadžer za krizne situacije, namerava da pomogne Volkswagen Grupi da situaciju s poluprovodnicima stavi pod kontrolu. On istovremeno ostaje i član ŠKODA uprave. U sklopu COMPASS-a, interdisciplinarni timovi sastavljeni od predstavnika robnih marki Grupe rade na osiguranju nabavke poluprovodnika. Međutim, prema Schnakeu, to uključuje više od kratkoročnih ili dugoročnih zaliha čipova i odgovora na bilo koje druge neočekivane probleme.

Radi se o ponovnom osmišljavanju načina na koji proizvođači automobila pristupaju industriji poluprovodnika. Danas automobilsko tržište čini oko 10% ukupne potražnje za poluprovodnicima, ali s pojavom elektromobilnosti, povezivanja i automatizacije vožnje, ova potražnja će značajno rasti - objašnjava Schnake.

Automobilske kompanije stoga žele da postanu atraktivni partneri za proizvođače poluprovodnika. - Budućnost možemo da osiguramo samo saradnjom. Malo je verovatno da ćemo sami proizvoditi čipove, ali s druge strane imamo svoje specifične zahteve - kaže Schnake.

Ove godine vidimo poboljšanje ponude čipova, a izgledi za 2023. su još optimističniji. Između ostalog, Volkswagen grupa je počela da radi na mogućnosti dizajniranja čipova za svoje potrebe, koje bi potom proizvodile partnerske kompanije.

-U automobilima postoje stotine ili čak hiljade čipova, ali često su vrlo jednostavni s prilično specifičnom funkcijom. Tražimo način da zamenimo mnoge od ovih specifičnih čipova univerzalnijim rešenjem koje možemo nabaviti u većim količinama“, kaže Schnake, nagoveštavajući mogući novi smer za Volkswagen Grupu i ŠKODA-u. Veći volumen i manja raznolikost potrebnih čipova učinili bi automobilske kompanije privlačnijim kupcem. - U bliskom smo kontaktu s proizvođačima čipova i tražimo partnerstvo s njima koje će nam dati dugoročnu garanciju - dodaje Schnake.

Ali čipovi nisu jedina glavobolja s kojom se proizvođači automobila moraju nositi. Zbog događaja proteklih godina i meseci, ubrzano se radi na zalihama sirovina i energije. ŠKODA pokušava da bude fleksibilnija u svim aspektima, a ne samo kada je u pitanju nabavka komponenti. „Moramo se pripremiti za povećanje potražnje za softverskim inženjerima, bez kojih ne možemo“, dodaje Schnake.

Brzi odgovor na rat

Nepotrebno je reći da su srednjoročne poteškoće koje su gore navedene trenutno u senci rata u Ukrajini. Kao odgovor na rat, Volkswagen grupa je zaustavila proizvodnju i izvoz automobila u Rusiju. Kako su tamošnji proizvodni pogoni prvenstveno proizvodili za rusko tržište, ovaj potez ne utiče na snabdevanje ŠKODA vozilima u Evropi. Ipak, rat utiče na proizvodnju i isporuke kupcima, budući da evropski proizvođači automobila imaju mnogo kooperanata koji se nalaze u Ukrajini. Kao i mnogi drugi, ŠKODA od ukrajinskih dobavljača kupuje kablovske snopove koji su neophodni za proizvodnju nekoliko modela. To je recimo uticalo na ENYAQ iV. Za razliku od situacije kada nedostaju čipovi, kada nedostaju kablovski snopovi ne mogu se proizvesti čak ni nekompletna vozila. Međutim, ŠKODA AUTO već nastavlja proizvodnju modela ŠKODA ENYAQ iV. Oko 1000 jedinica modela ENYAQ iV nedeljno može se proizvesti sada kada je proizvodnja nastavljena, a kapacitet će se postupno povećavati. „Biti uz naše partnere u Ukrajini izuzetno je važno za nas. Iz tog razloga sa svakim od njih radimo na pronalaženju najprikladnijeg rešenja“, kaže Karsten Schnake.

Prenos opreme i zaposlenih organizovano je u samo pet nedelja. Jedan primer takvog rešenja je privremeno umnožavanje PEKM proizvodnje kablovskih snopova. Kompanija, koja je morala da obustavi proizvodnju na početku invazije, sada je nastavila s radom, pokušavajući da osigura maksimalnu bezbednost za svoje radnike. Istovremeno, PEKM je u saradnji sa kompanijom ŠKODA pokrenuo i deo proizvodnje kablovskih snopova u Mlada Boleslavi. - Prenos opreme i zaposlenih organizovan je u samo pet nedelja. Pomažemo našim novim kolegama da se smeste u svoj privremeni novi dom - kaže Schnake.

-Svi naši partneri ostaju u Ukrajini i fokusiraju se na to da mogu funkcionisati u svom okruženju. U isto vreme dupliramo proizvodnju u drugim evropskim regijama i severnoj Africi kako bismo osigurali isporuke kupcima. Za sve njih, međutim, potpuni povratak u Ukrajinu ostaje prioritet - naglašava Schnake.

Komentari(0)

sortiraj