Nenad Milenković, direktor FEDIS festivala - Kad san postane java

FEDIS je jedinstvena manifestacija koja je posvećena domaćim televizijskim serijama! Prvi put je održana 2011. godine u Centru za kulturu i obrazovanje u Rakovici

    foto: Privatna arhiva
    Podeli
  • params['siteURL'] . '/uploads/gallery-images/' . $articleGallery[$index] ?> mainImage->description ?> params['siteURL'] . '/uploads/gallery-images/' . $articleGallery[$index] ?> mainImage->description ?> params['siteURL'] . '/uploads/gallery-images/' . $articleGallery[$index] ?> mainImage->description ?> params['siteURL'] . '/uploads/gallery-images/' . $articleGallery[$index] ?> mainImage->description ?>




Osnivač ste i direktor danas već čuvenog festivala posvećenog domaćim serijama pod imenom FEDIS. Da krenemo intervju od samog naziva. Zbog čega?

-Festival domaćih igraniih serija - FEDIS sam osnovao 19. jula 2011. godine iz profesionalnih ali i ličnih razloga. Profesionalni razlozi su ti što u tom trenutku u celoj Evropi nije postojao festival televizijsih serija, a baveći se kulturom kao novinar smatrao sam da je taj segment kulturnog stvaralaštva zapostavljen u odnosu na film i pozorište. A svi znamo veliki broj domaćih TV serija koje su kultne i legendarne. Smatrao sam da je tu nepravdu trebalo ispraviti i napravio sam manifestaciju koja afirmiše domaći igrani program. Privatni razlozi su ti što sam odrastao uz domaće serije: Grlom u jagode, Kuda idu divlje svinje, Majstorska radionica i naravno legendarni „Vruć vetar“ i što mi je, kao i mnogim Južnjacima koji su se doselili u Beograd, Šurda bio idol. „Vruć vetar“ sam gledao na desetine puta. A onda sam napravio festival na kome su, već prve godine, učestvovali Šurdin tvorac Siniša Pavić i sam Šurda, odnosno Ljubiša Samardžić. U tom trenutku to je bilo više nego što sam smeo da sanjam.

Festival se svake godine održava tokom oktobra. Zašto ste izabrali baš taj mesec?

-Iz vrlo praktičnih razloga. Na FEDIS-u se proglašava najbolja serija, glumci i autori prethodne TV sezone, koja traje od septembra do kraja juna. Potom idu godišnji odmori, organizuju se mnogi festivali i onda kada se svi vrate i počne nova sezona, sledi FEDIS.

Glumac Vlasta Velisavljević otvorio je prvi Fedis, ali to tako nije bilo predviđeno. Šta se tada dešavalo?

-Planirano je da prvi festival TV serija u Evropi otvori najveći srpski glumac Velimir Bata Živojinović. Međutim, Bata je povredio nogu prethodnog dana i nije mogao da dođe, pa sam se, par sati pred otvaranje, našao u “neobranom grožđu”. Pozvao sam Goricu Popović da pitam za savet, a ona mi je potpuno smirena rekla: “Pa zovi Vlastu, šta ima da razmišljaš”. Naravno, pozvao sam legendarnog Vlastu i on je, na moje veliko iznenađenje i večnu zahvalnost, seo u auto i došao u Rakovicu da otvori FEDIS. Sve ostalo je istorija.

Na FEDIS festivalu dodeljuju se, osim glumačkih i nagrade za režiju, scenario, fotografiju, kostim, montažu I muziku. Niste zapostavili I one koji stvaraju proizvod, odnosno seriju.

-Bez navedenih kulturnih delatnika nema TV drame i serije. Publika vidi i zna samo glumce, što je nepravda. Zato smo od prve godine odlučili da svi koji učestvuju u stvaranju ove vrste igrane forme budu afirmisani i da se njihov rad i umeće vrednuje. Zato se nagrada Zlatna antena dodeljuje i u ovih šest kategorija, ravnopravno sa glumačkim nagradama.

Vaš festival je jedinstven po mnogo čemu, a između ostalog i po tome što broji čak dvanaest članova. Zašto imate toliki broj članova žirija i da li zbog toga nema primedbi na njihove odluke?

-Na FEDIS festivalu već godinama unazad odluke se donose na osnovu mišljenja, prvo Selektora koji bira serije učesnice, a onda i dvanaestočlanog žirija. Žiri struke čine: glumac, reditelj, scenarista, direktor fotografije, kostimograf, montažer i kompozitor koji nominuju za nagradu Zlatna antena svako u svojoj kategoriji. Predlozi zatim idu pred Stručni žiri koji broj pet članova i koji daju svoje bodove nominovanima. Kada se svi bodovi saberu dobijaju se pobednici. Očekivalo bi se da toliki broj stručnih ljudi u žiriju ne daju garanciju da neće biti problema sa nekim od učesnika u TV produkciji naše zemlje, ali to ipak nije tako. Do sada nikada nismo imali problem sa dokazanim producentima koji stvaraju uspešne projekte jedan za drugim i koji dostojanstveno prihvataju odluke žirija, iako se sa njima ne slažu. Primedbe uvek imaju oni drugi, priučeni, koji su nekim čudom jednom “uboli” neki uspešan projekat, volšebno došli do novca I misle da njime sada mogu sve da kupe. Lično nemam problem sa zlim ljudima i jezicima, već smatram da na taj način FEDIS i Zlatna antena dobijaju na značaju.

Odličan ste novinar-urednik. Da li još uvek imate vremena da se bavite “našim” poslom?

-Hvala. Po okončanju karijere u pisanim medijima, nisam se neko vreme bavio novinarstvom. A onda se pojavilo par ljudi sa predlogom da nastavim novinarsku karijeru ovoga puta pred kamerama. Budući da sam se već bio malo uželeo svog posla, prihvatio sam tu ponudu i napravio jednu drugačiju formu TV emisije u kojoj ja nisam direktno postavljao pitanja, već su ona potpisivana kako ne bih prekidao sagovornika. Znao sam da publika ne voli voditelje koji pokušavaju da budu veće zvezde od sagovornika I od kojih gosti ne mogu da dođu do reči. Ta forma je, na moje iznenađenje, bila veoma uspešna i nedavno je na mom you tube kanalu emisija “Svoj na svome sa Nenadom Milenkovićem” prešla cifru od million i sto hiljada pregleda. Ta, za mene, neverovatna brojka obavezuje me da nastavim sa snimanjem emisije i o tome već nekoliko dana intenzivno razmišljam.

Dragan Stanimrović

Komentari(0)

sortiraj