Nacionalni automobil Jugoslavije - 50 godina Zastava 101

Jugoslavija je imala razvijenu autоmobilsku industriju. U tom periodu proizvodio se Fiat, Volkswagen, Opel, Renault, Citroen, NSU Prinz, Austin Mini, Jeep i Rover

    foto: SHUTERSTOCK
    Podeli
  • params['siteURL'] . '/uploads/gallery-images/' . $articleGallery[$index] ?> mainImage->description ?> params['siteURL'] . '/uploads/gallery-images/' . $articleGallery[$index] ?> mainImage->description ?> params['siteURL'] . '/uploads/gallery-images/' . $articleGallery[$index] ?> mainImage->description ?> params['siteURL'] . '/uploads/gallery-images/' . $articleGallery[$index] ?> mainImage->description ?>




Među njima, možda najznačajniji automobil je bio model Zastava 101. Ovaj četvorotočkaš je za kratko vreme, postao nacionalni automobil Jugoslavije. Kako je došlo do toga, da se proizvodi ovaj automobil?

Pre tačno 50 godina, prvi ljudi fabrike Zastava, imali su tačnu viziju kakav automobil su hteli da proizvode, koji ne samo u Jugoslaviji, već i širom sveta bio bi uspešno prihvaćen. Razmatrale su se različite varijante, među kojima i proizvodnja na sasvim novi model. Samim tim što je već postojala saradnja, obratili su se fabrici Fiat. Italijanska fabrika je tada ponudila razne modele, među kojih i Fiat 124, model koji je kasnije bio prihvaćen sa strane Sovetskog Saveza i proizvodio se kao automobil pod imenom Lada.

Ali, jugoslovenska strana je smatrala da to nije model koji su oni željeli. Fiat je 1969. godine, premijerno prikazao model 128, koji je u to vreme bio zaista napredan automobil. Da bi se razumelo, koliko je ovaj automobil bio važan i tražen, 1970. godine je izabran za evropski automobil godine. To je bio taj automobil, koji je Jugoslavija tražila. Odmah su počeli razgovori na najvišem nivou i jugoslovenska strana se izjasnila da nema nameru da proizvodi licencirani model, već je tražila da dobije pravo koriščenje projekta, kako bi se moglo napraviti izvesnih promena, koje bi odgovarale zamisli fabrike Zastava.

Fiat se na kraju složio da odstupi od radne verzije modela. Zastava je prilagodila vozilo, sa time što su dobili model sa petoro vrata, što je bilo prilično neubičajeno za to vreme. Odluka se pokazala kao pun pogodak, dok je Fiat kasnije izjavio da su pogrešili što su projekt prepustili Jugoslovenima. Automobil se proizvodio čitavih 37 godina i iz fabričke trake u Kragujevcu izlaze nešto iznad milion vozila. Zastava 101 ili kako su ga popularno zvali "Kec" ili "Stojadin", prodavao se u mnogim zemljama, kako u Zapadnoj, tako i u Istočnoj Evropi, postao je pravi hit u Poljskoj, ali mogao se sresti i u zemljama članice nesvrstanih, pre svega u Egiptu.

Krajem svog životnog veka, ovaj automobil se vrlo malo modernizovao, ali je bio prepoznatljiv po svojoj izdržljivosti. Dokaz toga je novinarska ekspedicija koja je bila organizovana od fabrike Zastava do podnožja planine Kilimandžaro u Africi, premašivši put od preko 11.000 kilometara preko Grčke, Egipta, surove uslove Nubijske pustinje, Sudana, Kenije, Ugande i Tanzanije. Ova ekspedicija iz 1975. godine, je pokazala svetu da je jugoslovenski automobil čvršći i više izdržljiviji od većine zapadnoevropskih proizvođača modernih automobila.

Piše: Vladica Kokalović

Komentari(0)

sortiraj