Škoda 1202 - Praktični kamper u novom ruhu

Kako bi izgledao legendarni Škoda 1203 da ga je dizajnirao savremeni dizajner? Uđite u svet mašte dizajnera i saznajte šta ih inspiriše

    foto: Škoda
    Podeli
  • params['siteURL'] . '/uploads/gallery-images/' . $articleGallery[$index] ?> mainImage->description ?> params['siteURL'] . '/uploads/gallery-images/' . $articleGallery[$index] ?> mainImage->description ?> params['siteURL'] . '/uploads/gallery-images/' . $articleGallery[$index] ?> mainImage->description ?> params['siteURL'] . '/uploads/gallery-images/' . $articleGallery[$index] ?> mainImage->description ?> params['siteURL'] . '/uploads/gallery-images/' . $articleGallery[$index] ?> mainImage->description ?> params['siteURL'] . '/uploads/gallery-images/' . $articleGallery[$index] ?> mainImage->description ?> params['siteURL'] . '/uploads/gallery-images/' . $articleGallery[$index] ?> mainImage->description ?> params['siteURL'] . '/uploads/gallery-images/' . $articleGallery[$index] ?> mainImage->description ?>




Škoda 1203

Škoda 1203 je bilo najčešće korišćeno čehoslovačko terensko vozilo 20. veka. Prvi put je predstavljen 14. septembra 1968. godine na sajmu mašina u Brnu. Ovi su kombiji imali ulogu u čitavom životu Čeha i Slovaka - od kolevke (vozilo za Hitnu pomoć) pa do groba (verzija mrtvačkih kola), a da ne spominjemo u obliku minibuseva, kombija, ravnih platformi ili verzija za montažu. Ovo terensko vozilo s jednoprostornim telom pokretao je četvorocilindrični OHV motor snage 38 kW. Prvo se model proizvodio u Vrchlabíju, ali 1981. proizvodnja se seli u Trnavu u Slovačkoj, gde se 1203 proizvodio do druge polovine 1990-ih.

Kad dizajner Daniel Hajek tokom snimanja razgleda skoro kao novi Škoda 1203, uspomene naviru.

-Imamo takvu verziju s ravnom platformom u dvorištu mojih bake i deke, ali više nije u voznom stanju. A kad doda da je „to bio nekako moj prvi automobil, koristili smo ga na našoj farmi, a kad sam imao petnaest godina, puštali su me da polako palim motor i vozim ga u okolini - jasno je da nije slučajno izabrao legendarno terensko Škoda vozilo za seriju „Ikone dobijaju novo ruho“.

Ali njegov izbor nije bio rezultat samo nostalgije.

-Da, razgovarao sam o tome sa svojim kolegama i rekli su mi da bih, ako budem imao iskustva sa modelom 1203, mogao pokušati da ga zamislim kao vozilo za novi milenijum. Ali isto tako mislim da bi ovakvo vozilo bilo sjajno za današnji brend Škoda - kaže Daniel. Prema njegovom mišljenju, to je vozilo koje savršeno ističe vrednosti brenda - praktičnost, puno unutrašnjeg prostora i Simply Clever rešenja.

Prema njegovoj viziji, „novi“ 1203 je moderni kamper s „pop top“ krovom.

-Ovakav automobil u poslednje vreme dobija na popularnosti, pa sam se na kraju upravo za takav dizajn odlučio. Ali moja prva ideja bila je dizajnirati vozilo za pratnju pelotona za Tour de France - kaže Daniel, misleći na poznato učestvovanje češkog proizvođača automobila u svetu biciklizma.

Nije retro

Kada je radio na svojoj studiji modernog Škoda 1203, pokušao je legendarni dizajn kombija preneti u 21. vek.

-Hteo sam da iz moje studije bude jasno da se radi o istom vozilu, ali nisam želeo da bude previše retro. Dizajnirao sam moderno vozilo koje odaje počast legendi - kaže on o filozofiji koja stoji iza njegove studije. Sve u svemu, njegov glavni cilj bio je osmisliti dizajn čistih linija. - Hteo sam da to bude vozilo za sva vremena - objašnjava on.

Tako je Danielova 1203 osvojila „dvostruki vrh“, jer tako dizajner opisuje blago izbočene ivice krova i rešetke hladnjaka koje imaju oštrije linije. Zamenio je vodoravne obodne linije s „tornado linijom“ koja je tipična za današnje Škoda automobile i obogatio je svoju kreaciju vrlo modernim svetlosnim potpisom.

-Dugo sam razmišljao o tome kako uputiti referencu na okrugla svetla originala, a da ona nisu previše retro. Zbog toga ovde postoji samo nagoveštaj nekih oblina, ali inače je novi dizajn naglašeniji i podebljan - kaže Daniel.

Zadnji deo vozila bio je najtvrđi orah za Daniela.

-Originalni 1203 je relativno uzak. Moderni automobili su mnogo širi, tako da sam pokušavao da nađem način na koji bih se mogao pozvati na farove, koji su bili isti na 1203 kao i na 1000 MB - objašnjava on. Tako je kombi optički proširen vodoravnim linijama. Kose stranice i relativno uski krov odaju počast vitkom okviru 1203.

Varijabilnost je najvažnija

U Danielovoj viziji, novi 1203 stoji na platformi Transporter koju takođe koristi Volkswagen Group. Ali lako može biti i potpuno električni.

-Električni automobil omogućio bi još bolju upotrebu prostora - kaže Daniel.

Unutrašnjošću dominiraju minimalistička kontrolna ploča, koja se takođe odlikuje prepoznatljivom horizontalnom artikulacijom, i vodoravnim dvokrakim volanom. Polica u obliku naopakog krila u donjem delu kontrolne table takođe je nalik na originalnu. Ova polica sadrži prostor za odlaganje i, zanimljivo, može da se uvuče.

-Klizna polica mogla bi vam smetati u normalnom automobilu, ali u kombiju je to praktično - dodaje Daniel.

Što se tiče infotainment-a, na prvi pogled moglo bi se učiniti da Daniel nije uspeo da iskoristi svoje posebne veštine. Kao dizajner korisničkog interfejsa, njegov se rad bavi izgledom i funkcionisanjem infotainment sistema, ali njegov 1203 ga zapravo nema.

-Ideja je da vozač koristi svoj uređaj, poput pametnog telefona ili tableta, za pristup tim informacijama - kaže Daniel, dodajući da bi, naravno, mogao da dizajnira posebnu aplikaciju za ove uređaje za kontrolu funkcija vozila. Centralna tabla ima samo mali informativni ekran iza volana i pored ventilacionih otvora. Ekran je preslikana pločica s nazivom modela ispred sedišta suvozača. Daniel je skicirao svoj 1203 biroom i dovršio ga na računaru.

-To mi je najdraži način rada. Štaviše, uvek imam biro sa sobom. Ne ostavlja mesta greškama, a flomaster čini prilično karakterističnu liniju, pa su moje skice malo drugačije: manje dinamične i ilustrativnije - rekao je Daniel Hajek.

Daniel Hajek

Karijera ovog 31-godišnjeg češkog dizajnera vezana je za brend Škoda od samog početka. Nakon studija grafičkog dizajna i tehnologije pakovanja na višoj stručnoj školi u Štetiju, Daniel je upisao Fakultet za dizajn i umetnost Ladislava Sutnara u Pilsenu. Tamo je kanalisao strast prema automobilima specijalizirajući se za dizajn transportnih vozila. Škodi se pridružio 2016. godine, još kao student, i radio je na diplomskom projektu u saradnji s češkim proizvođačem automobila. Sada je dizajner korisničkog interfejsa (HMI), tako da plodove njegovog rada možete pronaći u sistemima kontrolnih tabli modela Škoda Octvia i Enyaq iV. Takođe je dao svoj doprinos prototipima Vision X, Vision RS, Vision iV i Vision IN. U slobodno vreme stvara vlastita, nadrealna umetnička dela pod pseudonimom DENI.

Komentari(0)

sortiraj