

Poznata je činjenica da se vozila sa turbinom održavaju drugačije od vozila koja poseduju motore bez turbokompresora, tako da se uvek savetuje da obratite pažnju na rad svog vozila
Ako ste skoncentrisani, mnogo toga možete primetiti što vam može ukazati na potencijalne probleme. Turbokompresor će često davati znake upozorenja da je na izdisaju, i tada je vrlo bitno te znake uočiti i reagovati na vreme. Sa druge strane, ignorisanje ovih znakova, ili jednostavno nepoznavanje automobila, može rezultirati znatno većim oštećenjima turbokompresora i njegovih delova, što će, naravno, povećati i finansijske troškove.
Velika većina kvarova
na turbini je izazvana problemima koji su nastali van turbine. Ukoliko je turbina
neispravna, veoma je važno da se, pored zamene turbine, utvrdi i otkloni sam
uzrok kvara kako se ugrađeni turbokompresor ne bi ponovo pokvario iz istog
razloga. Postoje brojni razlozi i uzroci kvarova na turbini i zato nije uvek
lako uočiti i prepoznati svaki kvar.
Ukoliko primetite da
curenje ulja na vašem vozilu, ili gubitak snage, neubičajenu buku motora ili
pojačan dim, vrlo je verovatno da imate problem sa turbokompresorom. U ovom
tekstu ćemo se osvrnuti na najčešće probleme koji se javljaju na turbokompresorima
i pružiti nekoliko korisnih saveta kako biste te probleme mogli da prepoznate
što pre.
Problemi pri ubrzavanju
S obzirom da je
povećana snaga jedna od najvažnijih funkcija turbine, treba posebno obratiti
pažnju na papučicu gasa. Od zakasnele reakcije pri delovanju izduvnih gasova na
rotore turbine do problema sa samim rotorima turbokompresora, „lagovanje“
odnosno lenjo ubrzavanje bi trebalo da bude jedan od indikatora tih problema.
Ako se ne reaguje na vreme, ovi problemi će se pogoršavati i sporo ubrzanje bi
uskoro moglo da se pretvori u skoro nikakvo ubrzanje, i zato je izuzetno važno
da, čim primetite da vaš automobil ne „vuče“ dobro, reagujete na vreme i odmah
utvrdite stepen oštećenja turbine, a takvu preciznu dijagnostiku možete uraditi
samo u turbo servisu.
Buka motora
Turbina koja otkazuje
proizvodi glasan zvuk koji dolazi direktno iz motora i koji može podsećati na
zviždanje ili škripanje, a ta buka obično postaje sve glasnija što se problem
više pogoršava. Takođe, svaki neobični zvuk koji je praćen sličnim simptomima
može značiti otkazivanje turbine. Ti specifični zvukovi koji dolaze iz motornog
prostora su najverovatnije pokazatelj problema sa kompresorskim kolom ili
osovinom u sklopu turbokompresora. U ovom slučaju, svakako će vam biti potreban
turbo servis, da bi se utvrdio tačan uzrok koji dovodi do ovih problema i da bi
se turbina remontovala, kažu za makina.rs u www.turboservisbozec.rs.
Curenje ulja
Ako dolazi do curenja
ulja na kompresorskoj strani, odnosno, ako se smanjuje nivo ulja u motoru treba
posumnjati na gubitak ulja na turbokompresoru. Češći je problem na
kompresorskoj strani, što se može prepoznati po uljnim mrljama na kućištu ili
dovodu ulja. Mogući uzroci ove vrste kvarova mogu biti curenje ili začepljenost
odvoda ulja turbokompresora, začepljenje otvora za uljne pare, zaprljan interkuler,
istrošenje ležaja turbokompresora...
Pojačan dim iz auspuha
Ukoliko primetite
pojačanu emisiju dima iz auspuha, to je jasan znak da je došlo do kvara na
turbokompresoru i da nemate vremena za gubljenje, već da bi odmah trebalo da
zakažete turbo servis. Bilo da je u pitanju beli, crni ili plavi dim, svaki od
njih predstavlja upozorenje da su neki delovi turbokompresora počeli da
otkazuju, tako da je od izuzetne važnosti što pre uraditi demontažu turbine i
dijagnostikom utvrditi uzrok.
Beli dim se uglavnom javlja
kada ulje procuri kroz karike na turbinskom delu turbokompresora i pošto je
došlo do izduvnog sistema, tu je počelo da gori. Međutim, kada je problem u
karikama na kompresorskom delu turbokompresora, onda ulje procuri ka motoru i
tada se javlja plavi dim. Na kraju, crni dim se pojavljuje kada postoji višak
goriva, usled smanjenja protoka vazduha u turbokompresoru, što je znak da je došlo
do oštećenja turbinskog kola.
Prevencija je najbolji vid uštede i bezbednosti
Ukoliko na vašem automobilu primetite bilo koji od simptoma koje smo naveli u ovom tekstu, uvek imajte na umu da je od presudne važnosti da reagujete što ranije kako biste otklonili problem. Oštećena turbina u toku vožnje može izazvati prekid snage motora što je vrlo nebezbedno za sve učesnike u saobraćaju. Kvar na nekim delovima turbine može biti pokazatelj problema i na drugim delovima motora, i zato je apsolutno neophodno što pre utvditi uzrok problema i otkloniti ga kako bi se izbegle ozbiljnije posledice.
Komentari(0)