Kako je Škoda Popular izbegao slona na reliju Monte Carlo

Pre 85 godina sportski roadster Škoda Popular krenuo je na reli Monte Carlo. Putovanje kroz celu Evropu završilo se jednim od najvećih automobilskih uspeha brenda tog vremena

    foto: Škoda
    Podeli
  • params['siteURL'] . '/uploads/gallery-images/' . $articleGallery[$index] ?> mainImage->description ?> params['siteURL'] . '/uploads/gallery-images/' . $articleGallery[$index] ?> mainImage->description ?> params['siteURL'] . '/uploads/gallery-images/' . $articleGallery[$index] ?> mainImage->description ?> params['siteURL'] . '/uploads/gallery-images/' . $articleGallery[$index] ?> mainImage->description ?> params['siteURL'] . '/uploads/gallery-images/' . $articleGallery[$index] ?> mainImage->description ?> params['siteURL'] . '/uploads/gallery-images/' . $articleGallery[$index] ?> mainImage->description ?>




Monte Carlo reli, jedno od najtežih i najprestižnijih automobilskih takmičenja na svetu, od 1911. godine privlači posetioce u Kneževinu Monako tokom mirnog zimskog perioda. U trajanju od 25. januara do 2. februara 1936. godine, petnaesta godina događaja pokazala je izvanredno postignuće Zdeneka Pohla i Jaroslava Hausmana u sportskom roadsteru Škoda Popular.

Namerno su krenuli zaobilaznim putem do rivijere. U to doba nisu se računali samo bodovi sakupljeni za performanse u Monaku - dužina i težina rute od službenih početnih tačaka takođe su se računale u rezultat. Od ponuđenih startnih lokacija, među kojima su bili Palermo, Talin, Bukurešt ili Stavanger, tim Pohl/Hausman izabrao je glavni grad Grčke, Atinu.

Prvi deo putovanja, 850 kilometara od Praga do Trsta, Škoda Popular Sport kabriolet završio je za sedamnaest sati. Preostalo je četiri dana za oporavak i tehničko usavršavanje do polaska iz Atine. Posada je morala sve da uradi sama! Nije bilo mehaničara, niti potpuno opremljenih servisnih vozila za pomoć.

Halucinacije na putu

Bila su potrebna četiri dana da se završi put od 3.852 kilometra do Monaka preko Soluna, Beograda, Budimpešte, Beča, Strazbura i Avinjona. Pohl se priseća:

-Usput sam video neke čudne stvari. Jednom se konj okrenuo prema nama i krenuo punom brzinom, a drugi put sam morao da skrenem da bih izbegao ogromnog slona. Ne, na putu zapravo nije bilo ničega, bile su to halucinacije nakon četiri noći bez sna. Automobil je tiho pevušio, što je uspavljivalo, a bilo je i guste magle - rekao je Zdeneka Pohla.

Do cilja stigle 72 ekipe

Od 105 prijavljenih do cilja su stigle 72 ekipe. Škoda Popular Sport je stigao na cilj bez kaznenih poena. Prošao je tehnički pregled i dobro se pokazao na testu okretnosti za manevrisanje. Pohl i Hausman bili su drugi u svojoj kategoriji do 1.500 cm³. Mogli su čak i da pobede da su organizatorima rekli za zabranjenu popravku pobedničkog italijanskog automobila kojoj su svedočili u Budimpešti. Ali nisu tako nisko pali da bi cinkarili svoje rivale.

Ovaj češki uspeh nije bio slučajnost! Izgrađen je na detaljnoj pripremi. Pohl i Hausman testirali su svoj kožni kombinezon i gume Bata s terenskim gazištem u snegom prekrivenim planinama Krkonoše. Budući da se nisu mogli složiti oko toga je li drvena ili metalna lopata bolja za iskopavanje automobila iz snežnih nanosa, poneli su obe, za svaki slučaj.

Pravi kraljevski sportski automobil

Škoda Popular Sport kombinovao je modifikovanu šasiju iz lakše Popular serije sa jačim motorom iz modela Rapid. Četvorocilindrični 1,4-litarski motor postizao je maksimalnu brzinu od oko 110 km/h. Dva rezervoara za gorivo ukupnog kapaciteta 170 litara osiguravala su dovoljno goriva da pređu 1.500 km, što se postiže pri potrošnji od 11,3 l na 100 kilometara. Otvorena karoserija automobila činila je samo 250 kg od ukupne težine od 790 kg. Potpuno napunjeni Popular težio je oko 960 kilograma, sa sve posadom od 170 kilograma. Udobnost posade poboljšana je pomoćnim sistemom grejanja, držačima za termos boce, električno grejanim okvirom koji je odmagljivao deo vozačeve strane vetrobranskog stakla i sklopivim sedištem suvozača koje je suvozaču omogućavalo da malo odmori.

U junu 1936. godine češki proizvođač automobila na tržište je lansirao gotovo identični sportski automobil Škoda Popular Monte Carlo. Do 1939. godine napravljeno je oko 70 kupea s otvorenim i fiksnim krovom. Među poznatim kupcima bio je i tada četrnaestogodišnji kralj Jugoslavije Petar II.

Još uvek popularan

I dan danas se Škoda Popular Monte Carlo diči svojom elegancijom i karakterističnom rešetkom. Prirodno, ovaj model koji predstavlja oličenje međuratnog stila, sa slavom Monte Carlo relija iz 1936. godine, morao je biti jedna od inspiracija za savremene dizajnere u seriji „Ikone dobijaju novo ruho“. Oznaka Monte Carlo i dalje se može naći na određenim verzijama Škoda modela Fabia, Scala i Kamiq.

Komentari(0)

sortiraj