Fabrika Lingotto i čuvena automobilska pista na krovu zgrade u Torinu

Ukoliko vas put navede u grad Torino obavezno svratite do stare Fiatove fabrike Lingotto! Tu postoji jedna prava automobilska bajka stvarana decenijama kroz istinsku ljubav na četiri točka

    foto: Dragan Stanimirović, FCA Heritage
    Podeli
  • params['siteURL'] . '/uploads/gallery-images/' . $articleGallery[$index] ?> mainImage->description ?> params['siteURL'] . '/uploads/gallery-images/' . $articleGallery[$index] ?> mainImage->description ?> params['siteURL'] . '/uploads/gallery-images/' . $articleGallery[$index] ?> mainImage->description ?> params['siteURL'] . '/uploads/gallery-images/' . $articleGallery[$index] ?> mainImage->description ?> params['siteURL'] . '/uploads/gallery-images/' . $articleGallery[$index] ?> mainImage->description ?> params['siteURL'] . '/uploads/gallery-images/' . $articleGallery[$index] ?> mainImage->description ?> params['siteURL'] . '/uploads/gallery-images/' . $articleGallery[$index] ?> mainImage->description ?> params['siteURL'] . '/uploads/gallery-images/' . $articleGallery[$index] ?> mainImage->description ?> params['siteURL'] . '/uploads/gallery-images/' . $articleGallery[$index] ?> mainImage->description ?> params['siteURL'] . '/uploads/gallery-images/' . $articleGallery[$index] ?> mainImage->description ?>




Istorija na ovom mestu još uvek se oseća u vazduhu, jer posle samo nekoliko trenutaka kada kročite na pistu ili u samu zgradu nekadašnje Lingotto fabrike imate utisak da će ispred vas "iskočiti" tek proizvedeni automobili, gde ih test vozači "spiralnom" saobraćajnicom penju na čuvenu elipsastu stazu ka otvorenom krovu zgrade. Lingoto je svečano otvoren 1923. godine i uživa svoju slavu i danas zbog svog elegantnog izgleda, a pre svega zbog jedinstvene piste za testiranje koji je na krovu ove bivše fabrike.

Italijani sačuvali svoju bogatu prošlost

Italijani su se potrudili da je sačuvaju i da staru Fiatovu fabriku pretvore u prelepi “automobilski” hotel, tržni centar, restorane, kancelarije, kao i turističku atrakciju, ne dirajući njenu bogatu prošlost koja je satkana i dalje vidna u zidinama ove prelepe građevine. Sačuvana je toliko da u svakom trenutku ukoliko bi se odlučili da se u njoj ponovo proizvode automobili, "pokretna traka za četiri točka" bi mogla da krene za najkasnije mesec dana!

Siata Amica iz 1951. godine u holu hotela NH Lingotto

Imali smo prilike da je nedavno posetimo i uživamo u njenoj dugoj i bogatoj istoriji. Prespavali smo u hotelu NH Ligotto koji se nalazi u središnjem delu zgrade. U samom holu dočekao nas je čuveni model Siata Amica iz 1951. godine u crvenoj boji. Ispod haube ovaj model ima 570 kubika sa 22 konjske snage. Motor je bio uparen sa manuelnim četvorostepenim menjačem, a maksimalnu brzinu na cajgeru je razvijao do 105 kilometara na čas. Dugačak je 2,1 metar, a težak 584 kilograma. Proizvodio se od 1949. do 1951. godine. U ovom hotelu je većina soba podređena vozilima ovog čuvenog proizvođača automobila. Bili smo u sobi 310, gde je na jednom od zidova naslikan automobil iz 1923. godine - Fiat 509 Torpedo! Skoro sve je podređeno Fiatovim vozilima i zaista svi oni koji vole četvorotočkaše trebali bi da prenoće u ovom prelepom zdanju.

Doručak, espresso i ključ od lifta

Posle prespavane “automobilske večeri”, italijanskog doručka, kao i čuvene espresso kafe, na red dolazi da odemo na “krov” i upoznamo se detaljno sa stazom. Radovali smo se kao mala deca kada nam je jedan od radnika hotela dao ključ sa kojim se otvara poslednji sprat u liftu do čuvene Fiatove automobilske piste. Sam ulazak i lagana vožnja, sprat po sprat, povećavala je automobilsku tremu. Sam izlazak iz lifta i dolazak na pistu je nešto što se može napisati kao - naklon do poda!

Prelepa i otmena LA PISTA

LINGOTTO LA PISTA!!! Prelepa i otmena, očuvana, a i dalje savremena, na kojoj se oseća i može videti još uvek višedecenijsko cepanje guma tadašnjim, ali i Fiatovim automobilima iz bliže prošlosti. Još uvek na neki čudan način predstavlja svoju istoriju u vazduhu, gde u svakom trenutku očekujete da će neko vozilo proći velikom brzinom pored vas. Betonska staza je lepo uređena, kao i betonski zidovi postavljeni na elipsastim i zakrivljenim, delovima staze pod velikim nagibom, kako ne bi tadašnja vozila mogla da izlete sa piste.

Da nam je samo jedan krug

Beton je star, sa velikom dozom italijanskog šmeka automobilske istorije. Celokupna staza oslikava sve ono što su italijani decenijama radili i ulagali u četvorotočkaše. Svaki vozač koji je u prošlosti okrenuo bar jedan krug bio je sigurno počastvovan u tom vremenu što je gazio papučicu gasa preko ove saobraćajnice, ali sigurno neshvatavši možda u tom trenutku da tada stvaraju istoriju staze Lingotto La Pista, gde će sadašnji posetioci imati samo veliki žal što ne mogu kao i oni da stisnu papučicu gasa nekog od mnogobrojnih Fiatovih automobila, da okrenu sa njim bar jedan krug u “punom trku”!


Proizvodnja, pista, parking, pa na voz

Dok je ova fabrika bila aktivna u proizvodnji četvorotočkaša, čim bi automobili sišli sa montažnih traka, mogli su da pređu direktno iznad na test stazu putem helikoidnih rampi, kompletirajući ceo proces proizvodnje unutar fabrike. Testirani automobili kasnije bi se spuštali niz drugu stranu zgrade, zatim, pravo na ogromni fabrički parking, ispred kojeg su se nedaleko „peli“ na voz i odvozili širom sveta, tražeći svoje buduće vlasnike. Staza se danas koristi za mnogobrojne promocije, i naravno kao turistička atrakcija, a sa "krova" se može videti dobar deo grada Torina, kao i koliko je Fiat u to doba, kao i danas, bio značajan na sve načine za građane ovog grada, njegovog razvoja, kao i države Italije, pa i dobrog dela Evrope.

Restauirana 1993. godine

Sama staza restauirana je 1993. godine, i danas je pešačka zona za javnu upotrebu, iako ih ponekad koriste automobili u posebnim slučajevima radi neke promocije. Tokom proteklih godina, na krovu su napravljeni heliodrom, prestižna sala za sastanke koja se zove „Mehur“ i galerija slika koja se proteže vertikalno na šest nivoa. Najviši nivo je „škrinja“, u kojoj se nalazi stalna postavka remek-dela Đovanija i Marele Anjeli. Simbol ove fabrike kao što smo rekli je test staza, koja je izvrstan primer modeliranja, i zauzima celu krovnu površinu hale. Dve pravolinijske staze dugačke 443 metra, spojene paraboličnim krivinama, čine neprekinutu stazu za testiranje automobila.

Fabrika Lingotto građena između 1916. i 1922. godine

Fabrika Lingotto u Torinu je građena između 1916. i 1922. godine, a projekat i upravljanje radovima su prepušteni inženjeru Đakomu Mateu Trukou. Radionica se sastoji od dva uzdužna dela, od kojih je svaki dugačak 507 i širok 24 metara, povezanih sa pet poprečnih delova. U dužem objektu obavljale su se različite faze proizvodnje automobila.

Kancelarijski blok izgrađen 1926. godine

Kancelarijski blok (centrala) je izgrađen 1926. godine ispred fabrike, i tu su bili smešteni članovi rukovodstva i administracije. Godine 1997. generalno rukovodstvo kompanije Fiat se vratilo u Kancelarijski blok, koji su restruktuirali arhitekte Roberto Gabeti i Ajmaro Isola. U zgradi je sačuvano veliko stepenište i istorijska sala za sastanke Upravnog odbora. Proizvodnja je prekinuta 1982. godine, i tokom skoro 60 godina proizvedeno je 80 modela automobila i 35 različitih vrsta motora, kao i komercijalna vozila, komponente i kućni aparati.

Nedugo nakon što je fabrika Lingoto zatvorena, počela je rasprava o mogućim novim upotrebama zgrade. Tokom realizovanja ovog velikog arhitektonskog projekta, težilo se adekvatnoj ravnoteži između očuvanja identiteta fabrike koja predstavlja jedan od velikih spomenika u industrijskom razvoju Italije, i kapaciteta za neku buduću ulogu. Restauraciju je izvršio arhitekta Renco Pijano tokom perioda od 12 godina i fabrika je sada artikulisana i kompleksna struktura koja sadrži dva hotela, auditorijum, konferencijski centar, izložbeni prostor, šoping centar, bioskope, Fakultet za automobilski inženjering i Stomatološki fakultet Politehničkog univerziteta u Torinu.

Za kraj bi dodali da ukoliko volite automobile preporuka je da posetite ovo velelepno Fiatovo građevinsko zdanje, gde retko koji proizvođač automobila može da se pohvali, a pre svega ponosi! Treba reći da na oko 200 metara od ove zgrade se nalazi metro gde na petoj stanici izlazite u strogi centar grada prelepog Torina. Sam centar udaljen je desetak munuta vožnje. Odmah do Lingotto zgrade nalazi se i prelepa prizemna tržnica od nekih dve hiljade kvadrata, u kojoj možete kupiti bukvalno sve od italijanske kuhinje, ručati i probati mnogobrojne italijanske specijalitete od testa, kao i piti najbolja italijanska vina.

Dragan Stanimirović

Komentari(0)

sortiraj