

Turbokompresori su izuzetno pouzdani uređaji i mogućnost da se oni pokvare sami od sebe ili usled fabričke greške je dokazano manja od jedan odsto
U većini slučajeva, turbokompresor je veoma dugotrajna naprava koja je, uprkos svojoj unutrašnjoj komplikovanosti i neverovatnim brzinama na kojima radi, vrlo sposobna da ostvari dug radni vek. Ipak, kao što važi i za sam motor, to podrazumeva da se o njemu vodi računa i da se pravilno održava.
Međutim, motori sa turbinama su nešto
zahtevniji za održavanje, jer imaju više delova koji se vremenom troše, pa ih
zato i češće treba menjati. Ispravnost turbine možete najbrže proveriti ako
skinete crevo usisnog dovoda i ako u tom crevu pronađete ulje ili gar, to je jasan
znak da je promena turbine neophodna. Osim toga, postoji nekoliko drugih načina
na koje vas vozilo može „obavestiti“ da je turbokompresoru potreban servis ili
remont. Saveti makina.rs i www.turboservisbozec.rs svakako će vam dobro doći!
Obratiti pažnju kako automobil "vuče"
Svaki vozač koji dobro poznaje svoj
automobil lako može uočiti na usponima ili pri većim brzinama da njegov auto
sporije ubrzava, da je „lenj“ pri gasu. Ovaj problem se može rešiti smanjenjem
inertnosti pokretnih delova odnosno umanjenjem njihove težine. Ovim se
omogućava turbini i kompresoru vazduha da se brže zavrte i, samim tim, smanjuje
se vreme između pritiska gasa i ubrzanja vozila.
Lampica upozorenja da proverite motor
Na najsavremenijim tipovima vozila,
kompjuterska dijagnostika će uočiti kvarove i neregularnosti na turbokompresoru
i upaliće se lampica koja vas upozorava da proverite motor. Naravno, ova lampica
ne pokriva samo kvarove na turbini i moraćete da obavite detaljnije provere
kako biste utvrdili koji je tačno problem sa motorom.
Osluškivanje rada motora
Turbokompresor koji ne radi kako
treba će često stvarati jak, čudan zvuk kada je u gasu. Taj zvuk može podsećati
na zubarsku bušilicu ili policijsku sirenu ako je oštećen kompresorski rotor. Ovaj
zvuk se najčešće javlja prilikom dodavanja gasa, što je malo manji problem od
zvuka struganja ili vibriranja.
Ukoliko čujete slične zvuke koji dopiru
iz vašeg motornog prostora, definitivno je vreme da automobil odvezete u turbo
servis kako biste ustanovili šta nije u redu sa turbinom. Pritom je neophodno
proveriti nekoliko stvari - prvenstveno treba pogledati da li su svi spojevi
pre i posle turbokompresora na svom mestu i da li su identični i funkcionalni,
zatim ispravnost izduvnog sistema, i da li postoji „luft“ ili šetanje osovine
turbokompresora u aksijalnom i u radijalnom smeru.
Gledanje u retrovizor
Ukoliko tokom vožnje uočite da
pojačan dim bele, plave ili crne boje izlazi iz auspuha vašeg vozila, to je najčešće
znak da je došlo do oštećenja turbine. Obično je beli dim znak da je došlo do
oštećenja karike na turbinskoj strani turbokompresora i da je ulje procurelo u
izduvni sistem i tu se zapalilo. Sa druge strane, kad se ošteti karika na
kompresorskoj strani i ulje počne da propušta ka motoru, javlja se plavi dim.
Kada je oštećeno turbinsko ili kompresorsko kolo, uglavnom dolazi do smanjenja
dovoda vazduha, ostaje više goriva i tada se pojavljuje crni dim. Međutim, crni
dim se može pojaviti i ako pukne neko crevo ili se ošteti dihtung, ali i kada
se pokvari ventil rasterećenja turbine ili se zapuši filter vazduha.
Curenje ulja
U 95% slučajeva kvarove na
turbokompresoru prouzrokuju sledeći faktori - nedostatak ulja, nekvalitetno ili
prljavo ulje, ali i ulazak stranog tela. Curenje ulja može biti prouzrokovano određenim
defektom motora, jer istrošenost karika, klipova i cilindara može dovesti do
stvaranja pritiska u karteru motora gde se usporava ili prekida ciklus
podmazivanja turbokompresora, i na taj način dolazi do izbijanja ulja.
Zaprljan motor
Ukoliko, kada podignete haubu vidite
da je motor zaprljan, vrlo je moguće da treba proveriti i turbinu. Pritom,
važno je zapamtiti da nikako ne smete pipati creva, koja mogu biti izuzetno
vrela, već je najbolje vozilo odvesti u ovlašćeni i pouzdani servis. Između
ostalog, ovde treba naglasiti i da pozicija turbine zavisi od konstrukcije i
ona nije ista na svim automobilima, zato treba izbegavati komplikovane zahvate
i sve prepustiti profesionalcima.
Ipak, ako zanemarimo ove osnovne stvari koje možete sami propratiti ili odraditi, uvek je preporučljivo proveriti turbinu u specijalizovanom turbo servisu, zbog defektaže i specijalnih instrumenata za kontrolu koje obični vozač ne poseduje. Dijagnostika kvarova na turbokompresoru, kao što smo videli, predstavlja izuzetno naporan i složen posao koji zahteva opsežnu kontrolu kako turbokompresora, tako i samog motora na vozilu, i zato je bilo koji složeniji zahvat na turbini najbolje prepustiti profesionalcima.
Komentari(0)