Drugi život baterija električnog automobila

Da li je baterija vašeg električnog automobila došla do kraja veka trajanja? Ne bacajte je! Škoda je smislila pametno rešenje za „mrtve“ baterije

    foto: Škoda
    Podeli




Održiva proizvodnja i upotreba automobila tokom čitavog životnog ciklusa, to je trenutna težnja svih proizvođača. Škoda je ozbiljna po pitanju održivosti i preduzima niz pametnih i inovativnih koraka da smanji svoj karbon otisak. Zanimljivo rešenje koje je smislio češki proizvođač automobila je način da se koriste stare baterije koje su već odslužile svoje vreme u električnim automobilima i plug-in hibridima. Bila bi velika šteta jednostavno ih baciti.

Kapacitet baterija u električnim automobilima u normalnoj upotrebi ne bi trebalo da padne ispod sedamdeset odsto u prvih osam godina ili 160.000 kilometara. Kada baterija iz bilo kog razloga dostigne kraj svog životnog veka u automobilu, ona ima drugi život - kao stacionarno skladište električne energije. Mogu ih koristiti, na primer, Škoda dileri kao deo stanica za punjenje u svojim salonima ili za napajanje rasvete i klimatizacije u prodajnim i servisnim centrima. Ove baterije nisu samo iz potpuno električnog automobila Enyaq iV, već i iz plug-in hibrida Octavia iV, Octavia RS iV i Superb iV.

Dugotrajnije nego što mislite

Pilot projekat ponovnog korišćenja baterija iz električnih vozila pokazao je jednu zanimljivu stvar: njihov kapacitet u stacionarnom skladištu se smanjuje samo za oko dva procenta godišnje. Ovo produžava ukupan vek trajanja baterija do petnaest godina, značajno smanjujući karbon otisak. A šta se dešava kada se završi i ovaj drugi životni vek baterije za automobile? Oni nastavljaju sa kontrolisanim procesom reciklaže, sa oporavljenim sirovinama koje se zatim koriste za pravljenje novih baterija.

Kapacitet stacionarnog skladišta je do 300 kWh, tako da se mogu napajati čak i stanice za brzo punjenje do 240 kW. Pametni sistemi takođe skladište zelenu električnu energiju koju generiše, na primer, fotonaponski sistem dilera i koja se u to vreme ne koristi i inače bi bila višak. Čuvanje ove električne energije čini je dostupnom u bilo koje vreme, bez obzira na vremenske prilike ili trenutno opterećenje lokalne električne mreže.

Još jedna prednost je što se stacionarno skladište energije može individualno konstruisati, a korišćene baterije se mogu zameniti u nekoliko jednostavnih koraka ako je potrebno. Preko četiri hiljade ovih održivih skladišta električne energije treba da bude izgrađeno u narednih nekoliko godina. Objekti za skladištenje energije takođe omogućavaju razvoj infrastrukture za punjenje na mestima gde inače tehnički ne bi bilo izvodljivo izgraditi veliki broj stanica za punjenje. Pre postavljanja u skladište, baterije prolaze kroz test kapaciteta koji se sastoji od potpunog punjenja i pražnjenja, vizuelnog testa i testa komunikacije.

Baterije iz prototipova za 12 električnih automobila

Korišćene baterije iz automobila ENYAQ iV - u ovom slučaju iz test prototip vozila, a ne iz proizvodnih automobila - već se koriste za skladištenje energije u javnoj stanici za punjenje u okrugu Chodov, Prag. Kapacitet je 300 kWh, što značajno smanjuje zahteve za distributivni sistem. Partner u ovom projektu je Pražska energetika (PRE), koja testira upotrebu baterijskog skladištenja kao alternativnog načina za jačanje distributivne mreže bez izgradnje nove kablovske mreže. Do dvanaest električnih vozila se može puniti istovremeno - deset sa snagom od 22 kW i dva na ultra brzoj stanici od 150 kW.

Nepotrebno je reći da se mnogo pažnje poklanja bezbednosti. Akumulatorski moduli koji su prvobitno odobreni za upotrebu u vozilima su sami po sebi veoma robustni, a u samoj jedinici za skladištenje postoje aktivne bezbednosne funkcije koje prate brojne parametre. Za svaki slučaj, jedinica za skladištenje ima protivpožarni ventil tako da odeljak za baterije može biti potpuno potopljen i ohlađen.

Baterije za celu grupu

Škoda je u maju ove godine u Mladoj Boleslav počela da proizvodi baterije za električna vozila Volkswagen grupe zasnovane na MEB platformi. Godišnji kapacitet sada iznosi preko 250.000 jedinica i planirano je da poraste na 380.000 jedinica godišnje do kraja sledeće godine. ENYAQ iV je montiran odmah pored proizvodne linije baterija - tako da su baterije bukvalno „odmah iza ugla“. Akumulatori proizvedeni u Mladoj Boleslav se ugrađuju i u druga vozila Volkswagen, Audi i SEAT. Koncentrisanje proizvodnje ove ključne komponente u fabrici u Mladoj Boleslav predstavlja važnu prekretnicu na putu češkog proizvođača automobila ka potpunoj elektromobilnosti.

Komentari(0)

sortiraj