BMW i3 - Novo doba automobila

Sa novim BMW i3 (94 Ah) budućnost je stigla! Ovo električno vozilo, možemo reći slobodno, da je savršenstvo bez mane kada su u pitanju automobili na „struju“

    foto: Dragan Stanimirović
    Podeli
  • params['siteURL'] . '/uploads/gallery-images/' . $articleGallery[$index] ?> mainImage->description ?> params['siteURL'] . '/uploads/gallery-images/' . $articleGallery[$index] ?> mainImage->description ?> params['siteURL'] . '/uploads/gallery-images/' . $articleGallery[$index] ?> mainImage->description ?> params['siteURL'] . '/uploads/gallery-images/' . $articleGallery[$index] ?> mainImage->description ?> params['siteURL'] . '/uploads/gallery-images/' . $articleGallery[$index] ?> mainImage->description ?> params['siteURL'] . '/uploads/gallery-images/' . $articleGallery[$index] ?> mainImage->description ?> params['siteURL'] . '/uploads/gallery-images/' . $articleGallery[$index] ?> mainImage->description ?> params['siteURL'] . '/uploads/gallery-images/' . $articleGallery[$index] ?> mainImage->description ?> params['siteURL'] . '/uploads/gallery-images/' . $articleGallery[$index] ?> mainImage->description ?> params['siteURL'] . '/uploads/gallery-images/' . $articleGallery[$index] ?> mainImage->description ?>


Imali smo tu čast i ogromno zadovoljstvo da testiramo ovog novog nemačkog četvorotočkaša, koji nas je iznenadio u svakom pogledu. Nažalost, sa njim smo se družili samo pet sati, ali dovoljno da shvatimo gde se ova automobilska marka nalazi na mapi električnih vozila.

Trema i magareće uši

Kada smo krenuli da ga preuzmemo, razmišljali smo šta ćemo ako nova momčina stane i ostane bez „električne energije“, gde ćemo ga napuniti, nemamo šteker za struju, ma ništa bez benzinaca i dizelaša, kao i još milion i jedna stavka... Priznajemo, bili smo informisani, ali ne i „edukovani“ kada je u pitanju prva vožnja električnog automobila. Greška u startu! Ono što treba naglasiti u sadašnjosti, jeste, da vozila na električni pogon su nešto što će u najskorije vreme zavladati svetom. Dizel I benzinzinski agregati polako, ali sigurno odlaze u istoriju. Posle vožnje I vraćenog ključa shvatili smo i tvrdimo da tako i treba da bude, jer BMW i3 ima sve, a čak i neke stvari bolje od jednog benzinca i dizelaša u kom god rangu „kubika“ se nalazio.

Poplava iznenađenja

Međutim, krenimo redom. Uzimamo ključeve ovog mališana proizvedenog u Lajpcigu, otvaramo vrata, sedamo, reklo bi se, u mali svemirski brod! Njegova unutrašnjost donosi poplavu iznenađenja. Volan, menjač, kompletna instrument tabla, panoramski krov, iz dva dela… Čudo tehnike je u našim rukama! Dajemo kontakt, palimo BMW i3, kad ono… Ništa se ne čuje!!! Udaraju nam suze radosnice na oči od svog tog nezvuka i luksuza koji je predstavljen na svetskom nivou, a mi ga sada držimo u svojim rukama. Priznajemo, drži nas još uvek mala trema, kao da će nam izaći magareće uši ili iz vrata ovog četvorotočkaša izleteti krila i da će poleteti… Neće!

Na lepo izvajanom displeju koji se nalazi odmah iza volana piše da sa napunjenim baterijama možemo da prođemo još 204 kilometra. Skupljamo snagu, stavljamo menjač u D i stiskamo pedalu. Pa i neka stane kod Makiša, ali bar znamo da smo vozili ovo novo čudo autombilske tehnike. BMW i3, jednom rečju, bukvalno leti, u savršenoj tišini. Iza sebe na semaforu ostavljamo mnoge visokoturažne mašine. Svi u čudu, a mi letimo… U tom trenutku pada i najmanja sumnja, kada su električna vozila u pitanju. Definitivno, ovo je vozilo koje je stiglo iz budućnosti pravac u Srbiju!

Kida asfalt ispred sebe

BMW i3 jednostavno kida koliko mu stiskate papučicu gasa, I to bez zastoja. Bukvalno, kida asfalt ispred sebe! Elektromotor se nalazi postavljen iznad zadnje osovine vozila sa maksimalnom izlaznom snagom od 175 KS uz obrtni moment od 250 Nm. Sa jednim punjenjem baterije može se ostvariti doseg od 200 do 260 kilometara. Model i3 svrstava se u najučinkovitija električna vozila u segmentu sa potrošnjom električne energije od 12,6 kWh/100 km.

Domet vožnje kod ovog modela zavisi od različitih činilaca, pogotovo od ličnog ponašanja u vožnji, odabrane trase, vremenskih prilika, upotrebe grejanja-hlađenja i prethodne klimatizacije. Ono što treba istaći jeste da je i3 vozilo u kojem se uživa bukvalno od glave do pete. Tokom vožnje je maksimalno precizan, stabilan u krivinama, na gasu izuzetno agilan. Reklo bi se, sem što se ne čuje rad motora, da vozimo recimo novi BMW Serije 5, dok je razlika samo što ovaj drugi ima benzinski Ili dizel agregat ispod haube. Unutrašnjost vozila je pregledna, sedišta su maksimalno udobna i komforna za četiri odrasla putnika.

Do stotke za osam sekundi

Kada je u pitanju njegova startnost ona dolazi na zavidnom nivou. Do stotke stižemo za nestvarnih osam sekundi, a do 60 km/h za samo 4,5!!! Nestvarno, ali zaista istinito. Isterujemo ga na autoput, i tu bez problema penjemo maksimalnu brzinu, a na digitalnoj tabli piše da smo isterali fantastičnih 152 km/h. Rekli bi da je brzina ograničena zbog potrošnje energije, jer smo osetili da ovaj mališan može da ide brzinom aviona. Puštanjem papučice gasa ovaj četvorotočkaš sam koči i u roku od par sekundi brzinu spušta na 60 km/h, gde vraća jednim delom i energiju u baterije, i time vrši manji pritisak na kočnice.

Posle pređenih pedesetak kilometara, i to samo pod punim gasom, dolazimo oduševljeni do Košutnjaka kako bi ga slikali i pošteno se nadisali svežeg vazduha od pozitivnog stresa koji nam se nakupio tokom vožnje. Sedamo na obližnju klupu i polako ga razgledamo. Uživamo i shvatamo da je ovaj automobil nešto sa čim se do sada nismo susretali i da nas je oduševio na prvi gas. Doveo nas je do promene u razmišljanju kada su ova vozila u pitanju. Jednostavno stigli smo u novo doba automobila.

Maneken s odličnim dimenzijama

Spoljašnjost je moderna, jedinstvena, preovladavaju glatke linije i kompletan automobil je vrlo lepo dizajniran. Izdvaja se od svih četvorotočkaša koji se nude na tržištu. BMW i3 je dugačak četiri metra, širok je 1,77, u visinu se proteže na odličnih 1,57, a međuosovinsko rastojanje je 2,57 metara. Težak je 1.245 kilograma. Njegova mini hauba i sam prednji deo odaje utisak snage i pouzdanost velike limuzine iz BMW gurpacije. Njegove svetlosne grupe krasi najmodernija LED tehnologija. Točkovi od 19 inča su posebno obilkovani, pojačavaju utisak njegove lepe linije. Ono što treba napomenuti jeste da su dimenzije prednjih točkova 155/60, dok su pozadi 175/60 specijalno obilkovani za uštedu energije. Felne su konstruisane tako da vazduh tokom vožnje koji dolazi ispod vozila prolazi kroz njih, čime se potrošnja energije znatno smanjuje. Treba reći da je pogon kod i3 na zadnjim točkovima.

Avanturistički temperament

Aerodinamičnost linija naglašena je finalnom obradom vrata, koja su u istoj ravni s prozorskim oknima, bez B stuba. Reljefno izvajana krila takođe doprinose sveukupnom utisku dinamike I snage. Prednji i zadnji deo vozila dodatno daju ovom automobilu na autentičnosti i pouzdanosti, gde se ističe njegov avanturistički temperament. Zaštitne „sajtne“ ispod vrata samo formiraju efikasan prsten koji ojačava lepotu ovog vozila. Bočni deo i3 izgleda neobično, ali svakako jedinstveno. Dizajniran je tako da se zadnja vrata otvaraju na kontra stranu, čime je znatno ulazak u vozilo lakši kako bi putnici seli na komfornu klupu za dve osobe.

Priroda na prvom mestu

BMW i3 sa sigurnošću menja viđenje savremene urbane mobilnosti i sasvim je logično da se inovacija prenese i na njegovu unutrašnjost. Korišćenje inovativnih materijala značajno je povećalo udeo obnovljenih resursa i recikliranih materijala u unutrašnjosti vozila. Kožne presvlake obojene su pomoću prirodnog potamnjivača od maslinovog drveta . Jastuci za sedišta dobijaju se sa mešavinom vune osetljive na klimu, najistaknutiji novi održivi materijal je tamni kenaf kojim su obložena vrata I nosač instrument table, korišćeno je i drvo eukaliptusa... BMW i3 se u 95 odsto može reciklirati. BMW i3 je najbolji prvi model serijske proizvodnje na svetu dizajniran za ekološku održivost u svakoj fazi, od razvoja automobila pa do njegove proizvodnje i svakodnevne upotrebe. Kao sasvim električni automobil, on uopšte ne proizvodi štetne emisije i ne generiše nikakve mirise na mestu korišćenja, zbog čega je savršeni saputnik po gradu.

Izuzetan kvalitet kabine

Ono što prvo uočavamo kada smo seli „za volan“ ovog prelepog nemca jeste da je unutrašnjost vozila podređena bukvalno svim putnicima u vozilu, a kvalitet korišćenih prirodnih materijala doprinosi zadovoljstvu u vožnji kako na prednjim sedištima tako i na zadnjoj klupi. Instrument tabla je postavljena u najprirodnijem položaju, a svi „dugmići“ vozaču stoje na raspolaganju i nadohvat su ruke. Izuzetan kvalitet kabine kombinovan je s vrlo preciznom, gotovo savršenom, izradom. Odmah iza volana nalazi se kontolni displej koji u svakom trenutku pokazuje trenutni domet vožnje i brzinu, dok je drugi pozicioniran na centralnom delu instrument table.

Odmah iza volana nalazi se i ručica menjača sa jednom brzinom (D, N, R i P), gde se nalazi i dugme za paljenje i gašenje ove električne mašine. Kao što smo rekli, ima samo jednu brzinu, pa celih 250 Nm su kod ovog mališana dostupni u svakom momentu. BMW i3 (kapacitet baterije 94 Ah) omogućava da dođete do odredišta udaljenog i do 260 kilometara (200 km u svakodnevnoj vožnji). Mi smo sa njim prešli punih 100 kilometara, a kada smo ga vraćali na displeju je pisalo da ovaj momak može da pređe još 104 kilometra. Međutim, pouzdani program analizira sve činioce koji su ključni za precizno utvrđivanje dometa - stil vožnje, topografiju, temperaturu, režim vožnje, planiranje trase zajedno sa klimatizacijom i grejanjem. Sve su to ulazni podaci za izračunavanje dometa. Ovo znači da uvek imate precizne informacije o operativnom dometu udobno i bezbedno stižete na svoje odredište, bez bojazni da će vam automobil stati.

Baterije u podu vozila

Litijum jonske baterije nalaze se na celoj dužini poda vozila, teške oko 230 kilograma. Sastoje se iz 12 segmenata i sve mogu da se menjaju pojedinačno. Proizvođač na bateriju daje garanciju od osam godina. Zanimljivo je istaći da je pola proizvodnje ovog modela završilo u rukama građana Norveške.

Tri vrste punjenja

Najveći strah kod vozača je punjenje ovog vozila. Međutim, kao što smo rekli i mi smo bili skeptični, ali u praksi je to jednostavno. Postoje tri vrsta punjenja za ovo vozilo. Žargonski rečeno prvo punjenje, koje je najduže vremenski, je kućno. Kada prikačite veliki električni „pištolj“ za i3 sledeća stavka je da učinčate kabl u kućnu utičnicu. U proseku se baterije pune između devet i deset časova. Drugo punjenje je brže i ono je na srednjem brzom punjaču (AC) u trajanju od 4 do 5 sati. Najbrže punjenje je svakako na super brzom punjaču (DC) gde će vam trebati oko 35 minuta da napunite energijom ovo vozilo.

Litijum-jonska baterija visokog napona može biti punjena na uobičajnoj kućnoj utičnici pomoću standardnog kabla za punjenje. Još je brže pomoću BMW i Wallbox sistema, koji BMW servis za instalacije montira na klijentovoj adresi prema zahtevu. Postoji nekoliko izbora energije. Ugovorom o „zelenoj energiji“ automobil se može puniti sa 100% obnovljivom energijom, dok ChargeNow mobility servis nudi najveću javnu mrežu punjača. Punjenje se može prekinuti u svakom monmentu pritiskom na dugme „Stop“.

Cena 37.000 evra

Ono što je najbitnije kod ovog vozila je njegovo održavanje. Servisi se rade na dve godine, uz proveru kočionog ulja, filter klime, kao i provera kočnice. Reklo bi se više nego odlično. Međutim, kako nam je rečeno u BMW Srbija, sama potrošnja električne energije prilikom punjenja izađe na jedan dinar po kilometru. Znači, mi smo za našu vožnju od 100 kilometara „platili“ 100 dinara, što moramo priznati više je nego povoljno.

Svakako ovaj automobil za cenu za koju se nudi je isplativ u svakom pogledu. Održavanje je izuzetno jeftino, vožnja na struju još povoljnija od automobila koji imaju dizel i benzinske agregate. Cena za ovog BMW lepotana kreće od 37.000 evra. Ukoliko želite na ovo vozilo i dodatnu opremu morate dodati još tričavih 14.145 evra. Za kraj ove priče o modelu i3 svakako je jedan tekst mali da bi se opisalo šta on sve donosi u svet automobila. Jednostavno, niko vam do detalja ne može opisati ovog četvorotočkaša. Ne može zato jer preneti emocije i doživeti ih pod punim gasom je velika razlika. Tako je u slučaju ove električe mašine!

Dragan Stanimirović

Komentari(0)

sortiraj