50 godina Opela GT

Sportski automobil iz snova prvi put je sišao sa proizvodne trake 1968. godine, uspeh u Evropi i van nje prevazišao sva očekivanja - Opel GT je postao besmrtan nakon samo pet godina proizvodnje

    foto: Opel
    Podeli
  • params['siteURL'] . '/uploads/gallery-images/' . $articleGallery[$index] ?> mainImage->description ?> params['siteURL'] . '/uploads/gallery-images/' . $articleGallery[$index] ?> mainImage->description ?> params['siteURL'] . '/uploads/gallery-images/' . $articleGallery[$index] ?> mainImage->description ?> params['siteURL'] . '/uploads/gallery-images/' . $articleGallery[$index] ?> mainImage->description ?> params['siteURL'] . '/uploads/gallery-images/' . $articleGallery[$index] ?> mainImage->description ?> params['siteURL'] . '/uploads/gallery-images/' . $articleGallery[$index] ?> mainImage->description ?> params['siteURL'] . '/uploads/gallery-images/' . $articleGallery[$index] ?> mainImage->description ?> params['siteURL'] . '/uploads/gallery-images/' . $articleGallery[$index] ?> mainImage->description ?> params['siteURL'] . '/uploads/gallery-images/' . $articleGallery[$index] ?> mainImage->description ?> params['siteURL'] . '/uploads/gallery-images/' . $articleGallery[$index] ?> mainImage->description ?>




„Nur Fliegen ist schöner…” - samo je letenje lepše. Ove četiri reči su dovoljne da stvore strast i snove. Kao i reklamni slogan, i sam automobil je postao klasik - Opel GT sportski automobil, koji je prvi put sišao sa proizvodnih traka pre 50 godina.

Tada, kao i sada, pravi automobil iz snova i prekretnica u istoriji automobilizma. Proslava godišnjice rođenja Opela GT počinje u maju, na skupu klasičnih automobila „Bodensee-Klassik”. Ljubitelji će moći da uživaju u izgledu ove ikone dizajna i na još nekoliko događaja tokom ove godine.

Opelovi dizajneri pokazali svoju hrabrost

Da budemo precizni, karijera Opela GT nije počela pre 50, već pre 53 godine sa senzacijom na Međunarodnom sajmu automobila u Frankfurtu (IAA) 1965. godine, kada je kompanija predstavila sportski dvosed.

Sa elegantnom karoserijom, niskim prednjim delom sa farovima na izvlačenje, ovalnim okvirom točkova i oštrim zadnjim krajem, ovaj automobil je bio nešto što nikad nije viđeno od strane nekog evropskog proizvođača automobila.

Dizajn spoljašnjosti u vidu zaobljenih linija je tada označen kao „oblik flaše Koka-Kole”. U početku, Opel je „Experimental GT” opisivao kao studiju visokih performansi. Dizajniran je od strane Erharda Šnela i njegovog tima u prvom dizajnerskom centru jednog evropskog proizvođača automobila, nazvanog „Styling Studio” u Riselshajmu. Erhard Šnel se podseća da je razvoj GT-a bila velika tajna-

-Za početak, to je bio samo dizajnerski projekat. Moj šef nije rekao menadžmentu. Ali kada je studija bila pri kraju, nije mogao a da im ne kaže. Bili smo vrlo zabrinuti kada je Experimental GT predstavljen prvi put. Nakon toga nam je laknulo kada je rukovodstvo spontano počelo da aplaudira, bili smo presrećni.

Nagrađena hrabrost

Njihova hrabrost je nagrađena na Međunarodnom sajmu automobila u Frankfurtu (IAA), kada je GT dobio masovno pozitivan prijem od strane medija i publike. Niko nije očekivao tako radikalan sportski automobil od Opela. Kao rezultat toga, šest godina nakon prve skice dizajna i samo tri godine posle dobijenog zelenog svetla za ovaj projekat, GT prototip je postao produkcijski automobil.

Zabava bez granica

Prvi Opel GT je sišao sa proizvodne linije 1968. godine, rani primer francusko-nemačke saradnje. Zahvaljući prethodnim zajedničkim projektima, proizvođač karoserija „Chausson and Brissoneau & Lotz” je bio dokazan partner Opela i francuska kompanija je odradila presovanje, zavarivanje, farbanje i unutrašnju instalaciju GT-a, pre nego što ga je poslala u Nemačku za finalnu montažu šasije i pogona.

Dva agregata sa četiri cilindra

Kupci GT-a su imali izbor od dva motora sa četiri cilindra. Jedan sa zapreminom od 1.1 litra sa 60 konjskih snaga koji je stigao iz Kadeta i drugi sa 1.9 litara i 90 konjskih snaga, iz Rekorda. GT 1900 je bio posebno popularan od samog starta.

Maksimalna brzina od 185 km/h i ubrzanje od 0 do 100 km/h od 11,5 sekundi je bilo baš ono što kupci žele. Pogon se prenosio na zadnje točkove putem manuelnog menjača sa četiri brzine. Evropski kupci su retko kada naručivali opcionalni trostepeni automatik, ali je sa druge strane Atlantika ovaj prenos bio ekstremno popularan.

Fridhelm Engler, direktor dizajna eksterijera u Opelu, opisao je ponašanje svojih tadašnjih kolega kao odvažno. Bilo je prilično lascivno predstaviti koncept sa srednje postavljenim motorom iza prednje osovine koji je zasnovan na osnovama Kadeta B. Umesto da dokazane delove masovne produkcije obuku u novo odelo, imali su smelost da naprave nešto totalno radikalno - pravi Gran Turizmo. Može se reći da je GT hrabrost u čeliku.

Revolucionaran iznutra i spolja

Karoserija produkcijskog GT-a je bila dosta drugačija od originalnog automobila, sa još više izraženim atletskim izgledom. Prednji deo je bio veći, a prednji ispust kraći. Mišićave izbočine usisnika su omogućile nižu haubu, a pravougaoni sklopivi farovi koje je imao Experimental GT su zamenjeni novim ovalnim svetlima zavodljivog izgleda koje su ovom automobilu dali nepogrešivu pojavu.

Moćne ali elegantne linije smanjile su otpor vazduha bez žrtvovanja stabilnosti prvi velikim brzinama na Autobanu. Ipak, ovo je prouzrokovalo drugi, neočekivan problem. Prema saopštenju iz septembra 1968. godine, prototipovi GT-a nisu mogli nigde da prođu neopaženi od strane novinara, jer je seksi oblik „sprečio svaki oblik kamuflaže”.

Kao i dizajn eksterijera, enterijer GT-a, sa svojim sportskim sedištima, trokrakim upravljačem i okruglim instrumentima stvorio je osećaj oduševljenja koji i danas uzbuđuje. Iako su najviše uticali na emocije, dizajneri GT-a su takođe obratili pažnju na bezbednost, tako što su svojoj kreaciji dodali, na primer, sigurnosni pojas sa vezivanjem u tri tačke, poprečni stabilizator i zaštitu od bočnih udara, kao i deformabilni stub upravljača.

Uspesi u moto-sportu

Sa svojim niskim centrom gravitacije, stabilnom karoserijom i dinamičnom šasijom, GT je bio idealan za moto-sport. Na primer, Conrero GT-ovi su doživeli brojne uspehe u trkama sa velikim distancama početkom 1970-ih.

Električni GT

Zatim, 1971. godine je Dr. Georg Von Opel, unuk osnivača kompanije, pretvorio GT u električni automobil, koji je dostigao maksimalnu brzinu od oko 189 km/h i postavio nekoliko svetskih rekorda. U junu 1972. godine Opel je napravio GT sa dizel motorom koji je postavio dva svetska rekorda i 18 internacionalnih rekorda na Dudenhofen poligonu. Maksimalna brzina od 197 km/h na 1000 metara je bila senzacija za dizel automobile tog vremena. Dizajner GT-a, Šnel podseća kako je dizel GT dobio još niži oblik.

-Nismo imali veliki budžet. Uzeli smo automobil koji je trebao da postane kabriolet i jednostavno odsekli vetrobran.

Aero GT kabriolet

Tokom 1969. godine izgledalo je kao da san može da postane stvarnost za ljubitelje automobila bez krova, kada je Opel predstavio Aero GT kabriolet sa električnim zadnjim prozorom i krovom na sklapanje na Međunarodnom sajmu automobila u Frankfurtu (IAA). Nažalost, automobil je ostao samo dizajnerska studija.

Proizvedeno 103.463 modela

Produkcijski GT je međutim zadovoljavao kupce do kraja njegove proizvodnje 1973. godine. Zahvaljujući svojim performansama, jedinstvenom dizajnu i atraktivnoj ceni, popularnost GT-a je prevazišla sva očekivanja. Ukupno je proizvedeno 103.463 modela za samo pet godina.

Ne samo evropski, već i severnoamerički kupci su voleli radikalni Opelov sportski automobil, koji i danas ima veliki broj obožavalaca sa obe strane Atlantika. GT takođe pokazuje da su Opelovi dizajneri i inženjeri prošlosti imali čak i tad u vidu filozofiju dizajna koja se ogleda u krilatici „Spoj vajarskog umeća i nemačke preciznosti”. Ili kako je glumac i vozač GT-a Ken Duken rekao „Reklamni slogan je pogrešan - letenje nije lepše!”

Komentari(0)

sortiraj